Angajatii sau angajatorii - cine suporta cheltuielile pentru asigurari sociale dupa OUG 3/2017?

By Florina Dinca on 24 March 2017

Pentru a afla deciziile asumate in piata, la initiativa membrilor sai, HR Club a derulat un sondaj cu scop consultativ, distribuit in doua etape – la jumatatea lunii ianuarie si inceputul lunii martie. Raspunsurile creioneaza modul in care companiile au decis sa suporte majorarea cheltuielilor salariale in urma OUG 3/2017. De asemenea, in cel de-al doilea chestionar, au fost introduse si intrebari referitoare la valoarea nominala a tichetelor de masa si deciziile companiilor dupa intrarea in vigoare a legii nr. 218/2016.

Context general - pana in luna februarie 2017, Romania avea un plafon de 5 salarii medii brute pe economie pentru contributia la asigurarile sociale. Insa, prin publicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2017, au fost aduse schimbari si completari Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal. Pentru angajatori, o modificare de impact a fost decizia eliminarii plafoanelor pentru calculul contributiilor de asigurari sociale si al contributiilor de asigurari sociale de sanatate. Vestea legislativa de inceput de an a determinat o recalculare de bugete care sa gaseasca solutii pentru acoperirea cheltuielilor suplimentare a angajatilor cu salarii care depaseau plafonul.

Asadar, la inceput de an si in fata unei noi realitati fiscale, una dintre nedumeririle care pluteau in aer era legata de intrebarea – „de catre cine va fi asumata majorarea contributiilor – angajati sau angajatori?”. Pentru a gasi un raspuns, la initiativa membrilor sai, HR Club a distribuit in luna ianuarie un chestionar care si-a propus sa ofere o radiografie a deciziilor luate in cadrul companiilor. Desi rezultatele nu au fost reprezentative pentru mediul de business romanesc, acestea au constituit un punct consultativ in luarea unei decizii. Dintre cele 78 de companii respondente care deja luasera o decizie:

  • in 23% dintre organizatii – angajatul urma sa suporte integral majorarea,
  • in 10% angajatorul,
  • iar in 4% majorarea urma sa fie divizata intre angajat si angajator.

Totusi, la jumatatea lunii ianuarie, 63% din companii inca nu ajunsesera la o concluzie.

De aceea, la initiativa membrilor, chestionarul a fost reluat la inceputul lunii martie raspunzand, pe de o parte, la intrebarea privind eliminarea plafonului si, pe de alta parte, la intrebarea referitoare la valoarea nominala a tichetelor de masa dupa intrarea in vigoare a legii nr. 218/2016. Cu referire la modul in care este suportata majorarea contributiei la asigurarile sociale, dintre cele 96 de companii respondente:

  • in 56% dintre organizatii – angajatul suporta majorarea,
  • in 17% angajatorul suporta majorarea CAS-ului pentru toti angajatii care depasesc acest plafon,
  • in 8% angajatorul suporta majorarea CAS-ului pentru o parte dintre angajatii care depasesc acest plafon,
  • in 7% majorarea este divizata intre angajat si angajator.

De asemenea, in unele dintre companii, compensarea majorarii fie este inca sub discutii, fie se ia in considerare optiunea oferirii unui bonus de compensare partiala a impactului, fie se aplica majorari salariale pentru cei afectati de ordonanta.

In medie, in companiile care au participat la studiu, procentul persoanelor care depasesc plafonul de cinci salarii medii brute din numarul total de angajati este de 8%. In trei dintre companiile respondente, niciunul dintre angajati nu depaseste plafonul (companii cu 51-250 sau peste 250 de angajati din industriile – FMCG, „Sanatate si Pharma”, „Distributie, Transport si Logistica”). La polul opus se afla o organizatie din industria „Furnizori de HR”, cu 1-10 anjajati si 86% dintre ei cu salarii peste plafon. Deloc surprinzator, urmatoarea ca procent este o companie din industria „Telecom, IT&C”, cu peste 250 de angajati, dintre care 60% depasesc plafonul.

Cel de-al doilea aspect adus in discutie in urma unor schimbari legislative este cel legat de majorarea valorii nominale a tichetelor de masa. Avand in vedere latitudinea optionala a majorarii, deciziile au fost si ele impartite: in 45% dintre companii valoarea tichetelor a ramas aceeasi, in 44% valoarea a fost schimbata, iar in restul de 11% companii fie nu sunt oferite tichete de masa sau salariatii au o schema de beneficii flexibile, fie procesul de bugetare s-a incheiat atunci cand s-a modificat legea si inca nu s-a luat o decizie, fie valoarea a fost majorata doar pentru o parte dintre angajati.

Cele mai multe dintre companiile respondente au fost din industriile – Productie (24%), FMCG (13%), Telecom, IT&C (10%), Sanatate & Pharma (9%), Banci & Asigurari (8%), Distributie, Transport, Logistica (8%) sau Furnizori HR (8%).

71% dintre companii au mai mult de 250 de angajati, 21.5% intre 51 si 250 de angajati si 7.5% mai putin de 50 de angajati.

Studiul a fost realizat pe un esantion aleator oportunist de 96 de companii si nu este reprezentativ.

Read and about

By HR CLUB on 10 June 2016
Employment & Workforce in 2056 – What Will HRM Be Like 40 Years in the Future?   The World Federation of People Management (read more...)
By HR CLUB on 17 February 2016
As HR professionals, we all know that people are a company’s most important asset. At HR Club, we will always try and stimulate even more innovation (read more...)
By HR CLUB on 14 December 2015
One of the first topic on HR Club’s agenda, since its establishment was to develop a competencies system recognized by the Romanian HR community. The (read more...)

JOBS

AgroConcept - New Holland
Bucuresti
AgroConcept - New Holland
Bucuresti
Gentlab
Bucuresti
Luxoft
Bucuresti

HR Club Partners