CIO National Conference 2018: Dezbateri cu profesionisti si manageri din IT despre roboti, salarii, GDPR, tendinte si educatie

CIO National Conference, cel mai mare eveniment dedicat Chief Information Officer-ilor (CIO) si profesionistilor IT din Romania, a ajuns la a sasea editie. Organizata la hotelul Radisson Blu din Bucuresti de catre CIO Council si Revista CARIERE, conferinta a strans o comunitate de factori de decizie din acest domeniu pentru a dezbate subiecte precum tendinte in IT, noul regulament european de protectie a datelor, impactul inteligentei artificiale, salarii si criza de talente.

Prima tema abordata a fost intrarea CIO Council Romania in cadrul EuroCIO (independenta, non-profit, inregistrata in Bruxelles), care este singura asociatie pan-europeana ce reprezinta executivii CIO si directorii IT la nivel european.

Moderatorul evenimentului, Yugo Neumorni (presedinte CIO Council si IT Director Hidroelectrica) este membru in Boardul asociatiei, totodata ocupand si functia de Cybersecurity Council Chairman. El a spus ca EuroCIO militeaza pentru o platforma unica pentru executivii CIO si Senior IT Professionals, in care acestia pot schimba informatii, impartasi experiente si studii de caz, pot stabili contacte si pot face networking la nivel european.

Asociatia sprijina comunitatea de profesionisti IT in raport cu vendorii IT si autoritatile europene precum Comisia Europeana sau Parlamentul European, acordand sprijin in numeroase proiecte sau initiative legislative europene din acest domeniu.

Dupa acest discurs introductiv, Yugo Neumorni l-a invitat pe scena pentru a da mai multe detalii pe Emmanuel Gaudin, CIO in cadrul companiei Lagardère si Chairman al asociatiei EuroCIO, despre care a spus ca a fost creata in 2004, "de catre CIO, pentru CIO". "Suntem independenti si reprezentam foarte multi angajati din domeniul IT", a continuat acesta, care a mai precizat ca membrii asociatiei gestioneaza bugete in valoare de 150 de miliarde de euro.

Activitatea EuroCIO este structurata in trei consilii: unul care se ocupa de relatia cu furnizorii, altul dedicat securitatii cibernetice si celalalt e axat pe inovare, de a carui coordonare se ocupa Emmanuel Gaudin.

De asemenea, exista si grupuri de lucruri, dar asociatia organizeaza si cursuri. Motivul? "Am observat ca mediul universitar nu formeaza anumite competente, prin urmare am dezvoltat acum ceva vreme un curs dedicat celor care ocupa functia de CIO. De asemenea, avem un alt curs dedicat managementului securitatii informatiilor si unul despre arhitectura de business", a explicat Emmanuel Gaudin.

In alta ordine de idei, el a vorbit despre cele mai importante tendinte din domeniul IT, care sunt urmatoarele:

  • Platforme si cloud: "Ascensiunea cloud-ului a inceput cu 6-8 ani in urma, dar, legat de ce se intampla azi, cred ca asistam la o batalie intre SUA si China. Din pacate Europa nu e atat de activa in domeniu, nu suntem atat de puternici, dar trebuie sa incepem sa dezvoltam aceasta piata".
  • Orase inteligente si mobilitate autonoma: "Astazi, Internet of Things si senzorii ne ofera foarte multe date. Iar ce am descoperit anul acesta este ca aceste platforme creeaza standarde noi, astfel ca WiFi ar putea fi inlocuit de un nou tip de retea, cu standarde noi, iar noi trebuie sa fim atenti cu totii la aceasta tendinta, caci ar schimba multe".
  • Datele: "Sunt o componenta importanta in fiecare domeniu, iar inteligenta artificiala aduce o valoare sporita acestor date".
  • 5G: "Este in plan pentru 2020 si aduce un internet mult mai rapid. Legat de viteza, poate va fi de 10 ori mai mare, iar acest aspect va dezvolta industria telefoanelor mobile, industria va continua sa se dezvolte pentru a oferi produse performante fiecarui client".
  • Hardware si cipuri tot mai sofisticate: "Azi asistam la o batalie intre cip si cloud".
  • E-privacy: "Cat despre viata privata pe Internet, e o tendinta, mai ales in ceea ce priveste directiva privind protectia datelor. Cred ca peste tot in lume vom asista la standarde asemanatoare ca cele impuse de GDPR pentru UE".

Care sunt ingredientele esentiale pentru a fi un CIO bun? 

Emmanuel Gaudin a extras dintr-un studiu ingredientele esentiale pentru a fi un CIO bun:

- echilibru clar intre hard si soft skills;
- capacitate de comunicare dezvoltata;
- o buna intelegere a business-ului;
- abilitatea de a transpune informatii financiare in observatii relevante;
- experienta vasta in livrarea proiectelor despre managementul schimbarii;
- o experienta considerabila in cadrul unor culturi si medii de lucru diverse;
- sa fie priceput la managementul talentelor.

Salarizare si beneficii in domediul IT

Oana Botolan, Managing Partner, Cteam Romania (Cteam Human Capital, parte din Cteam Group), a prezentat un studiu realizat in parteneriat cu ANIS, care are o concluzie interesanta: in randul IT-istilor, diferenta salariala se face in functie de tehnologie, astfel ca pozitia pe care o ocupa un specialist nu mai e la fel de relevanta ca inainte, cand vine vorba de bani.

"Diferentele de nivel de salariu in functie de tehnologii sunt foarte mari in Romania, iar diferenta nu se mai face in functie de rol, ci de tehnologii. Studiul a luat in calcul 64 companii, au fost analizate 8.500 de puncte de date si au fost 174 de joburi acoperite. Am mai remarcat ca, in industria IT, concurenta nu mai e intre multinationale, pentru ca oamenii buni pot sa se duca catre companii medii sau sa intre in antreprenoriat. Deci lupta pentru talente e cu toata lumea", a punctat Oana Botolan. 

Ea a mai spus ca un tanar absolvent care se angajeaza in IT va avea un salariu de pornire net de aproximativ 8.000 de lei, in timp ce media pentru angajare in alte domenii e de 2.600 de lei.

Cat despre beneficii, se spune ca IT-istii au cel mai atractiv pachet, ceea ce e adevarat, dar chiar si asa, in acest domeniu e si cea mai mare fluctuatie de personal, caci sunt multe joburi disponibile, iar oamenii au tendinta sa migreze. Majoritatea companiilor ofera beneficii pentru a atrage si retine talentele, iar un alt motiv il reprezinta echilibrarea costurilor totale.

Cei mai multi IT-isti pleaca de la un loc de munca din cauza salariului, potrivit studiului prezentat de Oana Botolan, pe locul al doilea in topul motivelor fiind cultura companiei.

"In Romania, beneficiile sunt creative, dar nu sunt foarte spectaculoase comparativ cu alte tari, unde in firmele de IT se organizeaza foarte multe programe si se ofera multe lucruri angajatilor. Toate acestea dau senzatia de campus la locul de munca. De asemenea, in afara sunt foarte multe initiative pe zona de inovare si dezvoltare personala si profesionala", a mai punctat Oana Botolan.

Totusi, la noi se practica ideea de sign-on bonus: 1 din 4 angajatori din tara noastra ofera asa ceva. Apoi, companiile se uita la nevoile individuale ale oamenilor si ofera beneficii personalizate. Apoi mai e partea de comunitate, angajatii se organizeaza in diverse forme de colaborare si fac impreuna diverse lucruri, cu sprijinul organizatiei. Si, evident, mai e si zona de flexibilitate: program de lucru flexibil, lucru de acasa etc.

5G, viteza viitorului

Marius Iordache, IP Network Architect, Orange Romania, a spus ca 5G ne ajuta sa gandim si sa gasim noi modele de business, sa fim mult mai agili si sa luam in considerare toate transformarile tehnologice care apar. Iar gratie acesteia, Internet of Things (IoT), machine learning si inteligenta artificiala vor capata avant. Iata principalele idei legate de 5G, asa cum au fost prezentate de Marius Iordache:

- 5G e acel ecosistem end-to-end capabil sa creeze o societate mobila conectata complet, care sa duca valoare catre si dinspre parteneri;
- ofera noi oportunitati de business, in domenii precum agricultura, orase inteligente, eHealth Learning, HR, media si entertainment;
-  aduce noi tipuri de aplicatii;
- 5G reprezinta un intreg ecosistem, ce va conecta toti oamenii si, in aceeasi masura, va conecta si obiectele, vor fi comunicatii foarte rapide, se va crea un sistem reactiv, cu retele cognitive si prietenoase cu mediul inconjurator;
- 5G ofera convergenta, securitate, eficienta, flexibilitate si, mai ales, un consum redus de energie;
- va genera cresterea business-urilor si implicit crestere economica;
- evident, exista si ingrijorari legate de securitate,  un aspect demn de luat in seama.

Lumea in 2030            

Radomir Bordon, Central and Eastern Europe, Dell, a adus in discutie un raport al Institutului pentru Viitor, care a analizat ce tehnologii vor sta la baza schimbarii pe care o anticipam pentru 2030: vorbim despre relatia om-masina, realitatea augmentata, virtuala, cloud computing si Internet of Things. El a spus ca sunt tehnologii care se intrepatrund, astfel ca se formeaza un fel de forum digital.

Dar ce impact vor avea toate acestea? "Tehnologia e folosita de foarte mult timp. Ideea este ca devine tot mai avansata, tot mai puternica si o folosim tot mai mult si depindem tot mai mult de ea. Deci viitorul va fi despre un parteneriat intre oameni si masini. Nu vom ramane fara locuri de munca, nu e adevarat, se vor automatiza anumite sarcini, cele repetitive, dar oamenii sunt foarte buni in ceea ce priveste cretivitatea si gandirea contextuala, astfel ca in viitor vom fi niste dirijori digitali: vom gestiona si automatiza tot mai multe aspecte ale vietii.

Modul in care ne vom gasi un job se va schimba radical. Nu vom mai vorbi despre locuri de munca, nu vom mai merge la locuri de munca, ci munca va fi defalcata pe sarcini si activitati ce pot fi indeplinite de oameni din diferite colturi ale lumii, sarcinile vor concura pentru a gasi cel mai bun specialist ca sa o indeplineasca cel mai bine, indiferent unde se afla, adica masinile isi vor cauta partenerul perfect pentru a indeplini o sarcina. Sa nu uitam ca 80% din locurile de munca pentru care tinerii se pregatesc nici macar nu exista, asa ca va trebui sa dezvoltam tehnologii noi ca sa ii ajutam sa invete la locul de munca, in momentul respectiv. Deci sa nu ne temem de aceste tulburari, pentru ca ele aduc noi oportunitati si idei", a punctat Radomir Bordon.

Transformarile business-ului

In cadrul primului panel de discutii, moderat de Carmen Adamescu, Partner, Head of IT Advisory Services, EY Romania, am avut ocazia sa aflam si viziunea unui reprezentant guvernamental legat de impactul transformarilor aduse de revolutia 4.0.

Cristian Cucu, Secretar de Stat, CIO, Secretariatul General al Guvernului, a spus ca la nivelul institutiilor exista o diferenta intre platformele existente si cerintele tot mai mari ale cetatenilor de a avea o interactiune cat mai confortabila si conectata prin dispozitive mobile cu sectorul public, asa ca incearca sa impuna o viziune si niste pasi cu aplicari concrete inspre a transforma platformele existente in acele platforme care sa corespunda cu cererile: "Pe langa partea de rezistenta la schimbare din interiorul institutiilor, exista si o dificultate in alinierea tuturor actorilor la o viziune moderna. Provocarea e duala, dar efortul prinde contur. Avem oportunitatea unor finantari europene care sa ne duca serviciile electronice intr-o zonA cat mai moderna si sper sa nu ratam aceasta oportunitate".

Catalin Popescu, membru CIO Council, Director of Engineering la Honeywell, a spus ca, trecand peste sindromul oblomovian de care sufera romanii - adica "Doamne, de ce ni se intampla numai noua?!" - e clar ca exista atat de multe incercari de a inlocui procesele umane cu cele robotizate incat ajungem sa pierdem din vedere esentialul. "Deocamdata, costul acestor sisteme care inlocuiesc munca umana e foarte mare. Exista si niste probleme legate de siguranta - sa ne amintim de Tesla, de accidentul mortal al masinii pe pilot automat. Inca nu e in totalitate bine pus la punct acest aspect. Da, taskurile simple, in care nu exista exceptii prea multe sau prea mari, pot fi automatizate. Nu exista inca nimic care sa acopere la un nivel de 360 de grade si daca interactiunile devin defectuoase, atunci e o mare problema. Mai sunt multe progrese in domeniu, e nevoie de uniformizare, standardizare si o integrare mai buna in ceea ce priveste infrastructura, securitatea si diagnoza", a spus acesta.

Liviu Buligan, Executive Director, SoftOne Romania, a spus ca suntem la inceputul dezvoltarii domeniului de inteligenta artificiala: "Noi, in companie, avem un asistent virtual care poate raspunde la intrebari si vine sa inlocuiasca informatia ce inainte era furnizata de secretara sau de cei de la contabilitate. Lucrurile se intampla, cu pasi marunti, iar greselile sunt normale cand esti pionier in domeniu".

Florin Popa, Business to Business Director, Orange Romania, a vorbit de acceleratorul de startup-uri Orange Hub: "Avem deja prima runda, in numar de 6, cu care lucram nu doar pentru a-i ajuta cu know-how si acces la solutii, ci si pentru a lua de la ei produse si a le da clientilor".

GDPR, protejarea datelor personale si lupta impotriva atacurilor cibernetice

In deschiderea sesiunii, Yugo Neumorni a prezentat cateva elemente rezultate in urma analizei subiectului GDPR in cadrul Cybersecurity Council al EuroCIO, mentionand ca problematicile GDPR din Europa sunt similare cu cele din companiile romanesti. Printre cele mai mari probleme raportate de catre executivii CIO europeni se regasesc problematica “Right to be forgotten” pentru datele personale stocate in arhivele electronice, dar si in sistemele legacy, alaturi de noile reglementari a relatiilor dintre Data Processors si Data Controllers, in special in zona de cloud. 

Regulamentul european de protectie a datelor (GDPR) aduce, in fapt, o schimbare in cultura organizationala.

Roxana Ionescu, Partner, Head of Data Protection practice, NNDKP, aminteste ca bazele legislative pentru protejarea datelor perrsonale existau de ani buni, astfel ca GDPR nu aduce modificare a fundamentelor, iar companiilor care le respectau deja le este mult mai usor sa se conformeze normelor GDPR. "Schimbarile tin de transparenta, e un accent mult mai pare pe acest lucru, inclusiv in interiorul companiei. Incepand cu 25 mai vorbim de aplicarea GDPR, asa ca e momentul raspunsurilor. Nu exista absoluturi, asa ca solutia e ca toata lumea sa stea la masa - conducerea companiei, partea de Legal si IT-ul", spune aceasta. De asemenea, un bun pas inainte pentru companii in acest sens este sa faca eforturi de structurare a informatiei pe scopuri si apoi sa le lege de aplicatiile folosite, pentru ca atunci va fi mai usor sa identifice datele pe care folosesc in scopul respectiv. Drept urmare, trebuie sa se investeasca foarte mult in schimbarea culturii organizationale, in opinia acesteia.

Todd Thibodeaux, CEO, CompTIA, a semnalat ca, potrivit cercetatorilor, celor mai multi oameni de 40 de ani sau chiar mai tineri nu le prea pasa de protectia datelor personale, deci ideea sa pui in miscare o birocratie de o asemenea avengura pentru ceva de care nu ne pasa este putin deplasata: "Regulile sunt gandite de birocrati. Pe de alta parte, e important sa avem standarde de bune practici in companii, dar asa ceva deja se intampla, bune practici exista. Acest regulament e un semnal de alarma, dar nu e necesar sa fie atat de extins si de impovarator, pentru ca nu o sa realizeze mare lucru, tot vor exista atacuri si brese de securitate. Hackerilor nu le pasa de securitatea datelor, caci ei sunt tot timpul cu un pas inainte si nu cred ca GDPR va reduce decalajul".

El spune ca mai bine ne concentram asupra provocarilor reale, cum ar fi atacurile de tip ransomware, phishing, de exemplu. Peste 60% din problemele de securitate tin de eroarea umana, iar acest lucru nu e din cauza proceselor, ci ca oamenii nu sunt adecvat instruiti. Viitorul protectiei va fi diferit, va trebui sa ne putem monitoriza proactiv retelele ca sa ne asiguram ca situatiile problematice sunt rezolvate foarte rapid.

"Toata lumea trebuie sa stie cum sa fie un bun cetatean cibernetic, e nevoie de o buna informare pentru ca toata lumea sa stie ce are de facut pe zona de siguranta cibernetica. Oamenii trebuie sa inteleaga ce au de facut, companiile trebuie sa se asigure de acest lucru, mai ales ca punctele de vulnerabilitate vor fi de un miliard de ori mai multe, odata cu IoT, de exemplu. E nevoie de o responsabilizare mai mare si de formare in ceea ce priveste securitatea cibernetica la nivelul tuturor angajatilor. Componenta umana trebuie evidentiata, iar toti angajatii sa fie angrenati in aceste procese", a explicat Todd Thibodeaux.

Iulian Fota, Director, National Intelligence College, a atras atentia ca razboaiele sunt deja hibride, iar in viitor componenta informatica va prima: "Ideea de conflict nu mai exista fara componenta cyber. Razboiul va fi in curand pentru conectivitate, nu pentru teritorii sau petrol; intrerupand conectivitatea se poate pune in genunchi o tara, ceea ce este o amenintare grava asupra democratiei. Niciun domeniu nu mai e protejat de atacurile cibernetice".

Razvan Chirobocea, Infrastructure Solutions Architect, Atos, a prezentat perspectiva lor asupra securitatii - amenintarile sunt din ce in ce mai diverse, accesul la unelte e mai facil, impactul e mai mare, iar pentru a raspunde e nevoie de bugete considerabile, in timp ce distanta de la atac pana la raspuns creste. "Atos are o alta abordare si am trecut de la descriptive security la prescriptive security, pentru a micsora pe cat posibil spectrul de atac pentru companie, folosind big data, analytics si inteligenta artificiala", a spus acesta.

Catalina Dodu, Managing Atos Cybersecurity Business in CEE, Atos, a adaugat ca ei incearca sa inteleaga cat mai devreme ce urmeaza sa se intample, adica sa se poata proteja inainte de a se intampla atacul.

Problema atacurilor cibernetice a fost dezbatuta in continuare in cadrul celui de-al doilea panel, moderat de Yugo Neumorni.

Victor Margina, Softline, Head of the representation, Softline International Romania, a spus ca marile companii din domeniul securitatii cibernetice incearca sa implementeze solutii de inteligenta artificiala in aplicatiile de protejare impotriva atacurilor. Motivul? "A inceput sa creasca exponential numarul de atacuri si e aproape imposibil ca o echipa umana sa reactioneze in timp util. AI reduce timpul de analiza, diminueaza numarul incidentelor, dar dezavantajul e ca actioneaza post-facto. Dar cand e vorba de atacuri noi, e clar ca e nevoie de oameni care sa le analizeze si, totodata, sa analizeze si ce analieaza AI, iar decizia finala va fi a omului", a spus acesta.

Bogdan Carlescu, Product Marketing Manager, Bitdefender, a precizat ca se implinesc 10 ani de cand folosesc machine learning, tehnologie care a generat o intreaga noua divizie. "Acum nu mai vorbim de antivirus, ci de platforme intregi de protectie, care au la baza algoritmi conceputi pe baza unor seturi foarte mari de date. Avem certitudinea ca machine learning e folosit deja de hackeri. Dar machine learning nu e Sfantul Graal al cybersecurity, nu detine solutia absoluta", a punctat acesta.

Aris Vrakas, Data Expert, Informatica, are peste 20 de ani experienta in securitatea datelor: "Ce se intampla cu cei care lucreaza in companie si au acces la date, stiti ce tip de acces au? Eu lucrez in interiorul companiei cu o gramada de oameni si sa nu uitam de functiile externalizate, care lucreaza cu datele noastre, intr-un mediu de testare. Pentru mine aceasta e cea mai mare amenintare. Platim foarte multi bani pentru a ne proteja de amenintarile externe, dar stim ce se intampla cu cei din interior? GDPR, pentru mine, e cea mai mare provocare, dar si o oportunitate pentru CIO. Acum aveti dreptul de a merge la conducerea companiei sa cereti bani pentru a proteja compania de sanctiuni si sa protejati reputatia companiei si apoi sa va protejati si propria reputatie. Examinati situatia, ca sa aflati unde aveti datele sensibile, ce tip de acces exista, cum si cine le foloseste. Noi numim asta guvernanta datelor, adica veti fi cu adevarat detinatorii propriilor date, acesta va fi pasul fundamental al transformarii digitale, necesar pentru a trece in economia digitala. Cea mai mare bogatie pentru o companie, dupa oameni, sunt datele".

Impactul inteligentei artificiale (AI) in dezvoltarea business-ului

Al treilea panel, moderat de Mircea Modran, membru CIO Council, a vizat impactul AI in dezvoltarea business-ului.

Gabriel Pavel, Balkans Sales Director, Fujitsu, a spus  ca in zona de AI tehnologia nu e inca matura. "Folosirea AI nu e un scop in sine, ci un raspuns la niste schimbari mai profunde, de ordin demografic, social, de impactul asupra mediului inconjurator si de cum arata mediul de business acum. Pe acest val de schimbare, conceptul de AI vine si ofera ajutor. La aceasta ora, in 99% din cazuri discutam de machine learning, care nu e cu nimic diferit fata de ce se discuta acum 15-20 de ani - limbajele de programare sunt la fel, lucrurile de baza au ramas. Dar avansul tehnologic a permis implementari de succes: puterea de computing a crescut, la fel si partea de stocare, iar in zona de date, avem din ce in ce mai multe, caci digitalizarea ne pune la dispozitie seturi uriase de date. Machine learning e un algoritm care poate sorta, poate clasifica si poate face predictii".

Radu Brasoveanu, membru CIO Council, VP | CTO la DB Technology Center, a spus ca, in centrul din Bucuresti au incercat sa vada cum pot folosi algortimii de machine learning ca sa le usureze munca. La randul sau, Cosmina Simion, Partner, NNDKP, a spus ca si in domeniul juridic vor fi joburi ce vor fi inlocuite de roboti, dar se nasc noi nevoi la care trebuie sa incerci sa raspunzi: "Asa ca imbratisam noul... pentru ca ajuta. Sunt multe aplicatii care se folosesc si in domeniul avocaturii, care se dovedesc a fi eficiente si mai sigure, sunt procese de due dilligence pe care un robot le poate face intr-un timp record, mai ales acolo unde avem de-a face cu un volum imens de documente ce trebuie sa fie analizate".

Vladan Pekovic, Chief Technology and Information Officer, Telekom Romania, a spus urmatoarele: "Ca om, cand te nasti, nu ai foarte multe informatii, ai o inteligenta naturala. Dar pe masura ce acumulezi iti dezvolti inteligenta. Asta facem si cu AI: avem date, iar prin puterea de calcul putem crea modele de analiza si invatare mai sofisticate si le putem aplica in orice industrie".

George Lazar, Board Member, CIO Council, a spus ca AI e un lucru cert, e deja aici, drept dovada anul trecut investitia in domeniu a ajuns la 40 de miliarde de euro. Tocmai de aceea el crede ca trebuie sa ii intelegem limitarile si modul in care o putem utiliza corect.

Liviu Apolozan, CEO, DocProcess, a spus ca firma sa este una de servicii asezata peste cloud si foloseste tehnologia pentru a gestiona documentele: "DocProcess foloseste momentan AI precum si RPA la trei nivele in software-ul nostru de automatizare a proceselor financiare: la nivel de guvernanta a informatiei, la nivel operational si la nivel de securitate. Procesam peste 10 milioane de documente anual, ceea ce implica foarte multe milioane de evenimente ce trebuie inregistrate, analizate si concretizate in rapoarte in scop de conformitate, dar si analize predictive. Un BI (business intelligence) pur si simplu nu ar face fata. E vorba de o nevoie operationala, sa ii ajutam pe oameni sa obtina ce au nevoie, de exemplu pentru crearea unei facturi".

Experimente si invataminte

Dan Crisfalusi, membru in CIO Council, CIO Electrica, a facut o paralela intre AI si om. La fel ca noi, aceste tehnologii au un set de date de inceput, pe care se dezvolta anumite procese de invatare si rezolvare a problemelor. Apoi, a povestit experienta sa cu trecerea in cloud a unor procese. Concluzia sa? "Formula de succes este sa aduci datele langa consumator sau consumatorii langa date".

Bogdan Tudor, membru in CIO Council, Founder & CEO Class IT Outsourcing, a vorbit despre criza de talente si nevoia de a crea noi solutii prin educatie:  formarea profesionistilor de care are nevoie piata IT. "Ne aflam in fata unui paradox: cu cat avem un succes mai mare in industria IT, cu atat suferim mai mult. Eu cred ca, in loc sa ne plangem, asa cum suntem obisnuiti, e momentul sa facem lucrurile diferit. Problema e ca solutiile de azi nu mai sunt usoare, ci grele, dar cred ca merita. Solutia e legata de educatie. Industria IT produce 6% din PIB-ul tarii noastre, adica 10 mld de euro. Numraul total de specialisti IT este 120.000 de specialisti, ceea ce inseamna ca fiecare specialist produce 83.000 de euro pe an -  vorbim doar de PIB-ul Romaniei, fara ce se exporta, caci ce se produce aici are impact si in alta parte. Salariul mediu in IT e de 5.474 de lei pe luna, iar statul castiga din taxe, impozite si contributii suma de 11.000 de euro pe an pentru fiecare specialist. Deci mai multi specialisti = mai multi bani. Unde gasim specialistii IT? Nu pe canalele traditionale de recrutare. Asa trebuie sa ii pregatim chiar noi. De aceea am infiintat o academie de IT, in 2015, si chiar si eu sunt surpins de rezultate. In primul an am pregatit intre 8 si 10 oameni in fiecare luna si am integrat 110 absolventi, iar in 2017 am reusit sa pregatim 360 de oameni. Anul acesta ne-am propus sa ajungem la 1.000, dar cred ca vom ajunge numai la 500. In total, in acesti ani, am pregatit peste 1.000 de tineri", a spus acesta.

JOBS

ENGIE Romania
Bucuresti
AgroConcept
Bucuresti
Hill International
Ploiesti

HR Club Partners