Cele doua fatete ale liderului global: "agent eliberator" si "facilitator intercultural"

De HR CLUB pe 23 August 2017

Cum ar fi ca echipa ta sa evolueze de la ideea ca reprezinta doar un grup de angajati care s-au nimerit sa lucreze impreuna intr-un birou, la ideea unei comunitati de oameni care impartasesc aceleasi valori si reguli? Cum ar fi sa gaseasca un scop mai inalt in munca lor, sa le pese de ceea ce fac, iar compania sa aiba acces la arsenalul complet al talentelor si initiativelor lor?

Exista o modalitate de a obtine acest lucru, spune Isaac Getz, autorul cartii “Freedom, Inc.” si speaker la evenimentul HR Club din 4 octombrie, HighFuture Conference.

Iar modalitatea este sa le oferi angajatilor mai mult control si responsabilitate personala, devenind tu insuti un lider eliberator.

“Strategia”, spune Getz, “este o articulare a viziunii companiei, la un nivel foarte inalt, valabila pentru o anumita perioada de timp, un an, doi ani. Companiile eliberate nu sunt deosebite in termeni de strategie. Insa viziunea sau scopul mai inalt este de mare importanta, pentru ca raspunde la intrebarea ‘De ce venim la serviciu?’. Ii face pe oameni sa viseze. Iar asta nu este valabil doar anul acesta.”

Cheia unei companii eliberate este liderul, care, conform lui Getz, “trebuie sa dea dovada de un comportament lipsit de ego, abandonand nevoia de a controla ceea ce se petrece sau de a avea raspunsul corect de fiecare data.” Aici intra si presiunea de a valida deciziile angajatilor. “Daca un angajat se intoarce la tine sa verifice ce parere ai, atunci responsabilitatea finala este tot a ta si continui sa il infantilizezi.”

Evident, nu este absolut deloc usor sa slabesti stransoarea. “E suficient sa arati o singura data ca nu ai renuntat la control, pentru ca oamenii sa spuna ca toate astea sunt doar vorbe goale. Uite, seful sta tot cu ochii pe noi. Ne lasa sa luam decizii marunte, de parca am fi niste copii care se joaca la groapa cu nisip, dar cand sunt chestiuni serioase, tot el are ultimul cuvant.”

Lucrurile se pot complica si mai mult daca esti un manager australian care conduce o echipa din China, un furnizor rus care curteaza clientii din Brazilia sau un investitor german care achizitioneaza o companie din India.

“Intre lider si echipa sa exista o ‘distanta fata de putere’ ideala, profund intrepatrunsa in sistemul educational si structura familiala a fiecarei societati”, sustine Erin Meyer, autoarea cartii “The Culture Map” si cel de-al doilea speaker international la HighFuture Conference.

“Daca esti manager, este deosebit de important sa intelegi la ce trebuie sa te astepti de la cultura in care activezi.” De aceea, Meyer ne arata care sunt diferentele dintre o cultura egalitarista si una bazata pe ierarhie, sugerandu-ne cum ne ajustam comportamentul in consecinta.

Astfel, intr-o cultura egalitarista:

  • Este in regula sa iti contrazici managerul, chiar si in fata celorlalti.
  • Oamenii sunt mai inclinati sa treaca la actiune fara a cere mai intai permisiunea managerului.
  • In cadrul unei intalniri cu un client sau un furnizor, nu este important ca participantii sa fie situati la nivele ierarhice similare.
  • Este acceptabil sa trimiti e-mail-uri sau sa le telefonezi unor persoane care se afla la nivele inferioare sau superioare tie.
  • Cand te intalnesti cu clienti sau parteneri, asezarea la masa sau abordarea discutiilor nu se va face intr-o ordine specifica.
     

In schimb, intr-o cultura ierarhica:

  • Oamenii vor respecta si tine cont de opinia managerului, mai ales in public.
  • Oamenii sunt mai inclinati sa obtina aprobarea managerului inainte de a actiona.
  • Daca managerul tau planuieste sa participe la o intalnire, furnizorii sau clientii tai isi vor trimite managerul. Daca managerul tau anuleaza sedinta, cel mai probabil nici managerul lor nu va veni.
  • Asteapta-te ca oamenii sa corespondeze, prin e-mail sau telefonic, doar la nivelul lor, respectand lantul ierarhic.
  • Cand te intalnesti cu clienti sau parteneri, probabil vei fi asezat la masa si ti se va da cuvantul in ordinea pozitiilor ierarhice.

“Este natural sa consideram ca modul in care facem noi lucrurile este cel normal”, spune Meyer. “Dar, pe masura ce acumulam experienta interculturala, incepem sa observam ca fiecare stil are avantajele si dezavantajele sale. Si, in timp, un lider poate incepe sa netezeasca asperitatile culturale in interactiunile din echipa, capitalizand aspectele valoroase pe care le aduce fiecare grup cultural. Acesta este adevaratul castig atunci cand esti lider in economia globala – obtii ceea ce este mai bun din ambele lumi.”

Daca ideile lui Isaac Getz si Erin Meyer ti-au starnit curiozitatea, vino sa ii asculti vorbind la HighFuture Conference, evenimentul HR Club din 4 octombrie, care va reuni cei mai influenti profesionisti in HR, manageri si antreprenori din Romania!

Citeste si despre

De HR CLUB pe 30 Octombrie 2017
In contextul scandalului international de hartuire sexuala, mediatizat sub hashtag-ul #metoo, chestiunea modului in care sunt conditionate si (citeste mai mult...)
De HR CLUB pe 16 Octombrie 2017
Invatarea continua este o investitie in propria cariera care iti poate plati dividende semnificative. Indiferent daca iti planifici sau nu o (citeste mai mult...)
De HR CLUB pe 10 Octombrie 2017
Traim intr-un context in care organizatiile se confrunta cu schimbari radicale privind forta de munca. Tehnologia avanseaza intr-un ritm fara (citeste mai mult...)

Evenimente

JOBS

Poti consulta aici lista job-urilor de HR deschise in companiile membre HR Club. Daca esti membru HR Club si vrei sa promovezi un job din cadrul companiei tale, scrie-ne la adresa: office [at] hr-club.ro. Logheaza-te cu contul de membru HR Club si poti vedea CV-uri ale profesionistilor de HR in cautare de noi provocari. De asemenea, daca iti cauti un job, ne poti trimite CV-ul tau; acesta va fi vizibil doar membrilor HR Club, in sectiunea de CV-uri.

Sphera Franchise Group
Bucuresti
Sphera Franchise Group
Bucuresti
Ursus Breweries
Bucuresti
AgroConcept - New Holland
Bucuresti

Parteneri Anuali