Charles Handy si cea de-a doua curba

De HR CLUB pe 22 Noiembrie 2016

Charles Handy este unul dintre gigantii gandirii de business contemporane, prima personalitate recompensata de Thinkers 50 cu Lifetime Achievement Award pentru impactul de lunga durata pe care l-a avut in felul in care oamenii se raporteaza la management, dupa o indelungata cariera ca manager, profesor si autor. La inceputul lunii noiembrie el a fost in Romania cu ocazia lansarii ultimei sale carti, tradusa si publicata cu ajutorul Editurii Publica, si prezentei la HR Innovation Conference, unde a avut o prezentare key note despre fenomenul celei de-a doua curbe.

A DOUA CURBA. SA GANDIM DIFERIT DESPRE VIITOR, cea mai recenta carte a lui, aduna eseuri in care aplica ideea celei de-a doua curbe unei serii de probleme: de la capitalism si guvernare pana la educatie si definitia vietii bune. Nu este o carte care sa fie citita neaparat din scoarta in scoarta, ci trebuie savurata in functie de interesele fiecaruia dintr-un anume moment. 

Charles Handy: Aceasta carte este adresata noii generatii. Cea mai placuta indeletnicire a mea este aceea de a dezbate cu prietenii in jurul unei mese de cina, la care exista vin din abundenta. Putem sa ne schimbam lumea discutand unii cu altii. Daca aceasta carte scurta poate fi stimulentul mai multor astfel de conversatii, ma voi simti multumit. Insa scopul meu este acela de a stimula, nu de a prescrie, pentru ca stiu prea bine ca diavolul salasluieste in detalii, iar altii vor cunoaste detaliile mai bine decat mine.

Ce este a doua curba? Il lasam pe Charles Handy sa explice mai jos, printr-un fragment extras din cartea A DOUA CURBA:

Curba sigmoidala este o curba in forma de S culcat, care arata cam asa:


Curba sigmoidala este un concept matematic. Folosita ca metafora, aceasta reprezinta o expresie familiara pentru multe concepte. Expresiile „curba de invatare” si „inaintea curbei” fac referire la aceasta curba sigmoidala si multe afaceri o folosesc atunci cand fac proiectii despre viitor. Insa nu este mereu luat in calcul faptul ca reprezinta mult mai mult decat acest lucru. Reprezinta linia tuturor lucrurilor umane, a propriilor noastre vieti, a organizatiilor si a afacerilor, a guvernelor, imperiilor si aliantelor, a democratiei efective si a multelor si variatelor sale institutii.

In fiecare caz exista sau a existat o perioada initiala de investitii – fie ca au fost financiare, educationale (in cazul propriilor noastre vieti) sau de incercare si experimentare –, o perioada in care eforturile depuse depasesc rezultatele, atunci cand linia S-ului merge in jos. Mai multe investitii decat profituri. Apoi, pe masura ce rezultatele incep sa iasa la suprafata, iar indiciile de progres apar, linia urca. Daca totul merge bine, atunci linia continua sa urce, dar vine vremea cand in mod inevitabil curba ajunge in varf si incepe sa coboare. Coborarea poate fi prelungita si, de multe ori, asa este, dar uitarea asteapta la finalul acesteia.

Se pare ca nu exista vreun mod de a scapa de curba sigmoidala. Singura variabila este lungimea curbei. Imperiul Roman a durat 400 de ani, dar, in cele din urma, a ajuns la un sfarsit. Alte imperii au rezistat cu mult mai putin inainte de a se scufunda, precum Imperiul Britanic, ceea ce se va intampla cu siguranta si in cazul Imperiului American. Guvernele si dictaturile isi ating, in cele din urma, sfarsitul. La o scara mai mica, afacerile rezistau in medie 40 de ani inainte de a se prabusi sau a fi preluate; acum durata medie de viata pare sa fi scazut pana la doar paisprezece ani. Viteza curbei pare sa se mareasca, desi noi am reusit sa ne intindem curbele vietilor personale pana la 90 de ani sau mai mult. Totusi exista un fel de uitare la final. S-ar putea sa fie o perspectiva deprimanta.

Dar nu ar trebui sa fie asa. Intotdeauna poate exista o a doua curba, care arata cam asa:

Imi veti da dreptate, dar imi veti semnala o problema. Aspectul neplacut si, de multe ori, fatal al acestei a doua curbe este ca ea trebuie sa inceapa inainte ca prima curba sa ajunga in varf. Doar atunci exista suficiente resurse – de bani, timp si energie – pentru a acoperi acea cadere initiala, perioada de investitii. Daca incerci sa desenezi a doua curba ca una care debuteaza dupa atingerea varfului, atunci cand acea prima curba incepe sa coboare, planul nu va functiona pe hartie sau in realitate; a doua curba nu ajunge niciodata suficient de sus, daca nu ii oferiti un impuls serios si ferm.

[…]

Gandirea de tip a doua curba apare greu atunci cand vremurile sunt dificile. In afaceri, ar putea presupune sa intrati in competitie cu voi insiva, chiar sa va canibalizati produsul existent. Aplicati aceasta metoda cand vremurile sunt bune; inainte de declin.

STEVE JOBS de la Apple a fost, dupa toate declaratiile, un om cu care se colabora greu, dar era expertul in identificarea celei de-a doua curbe. Pana ce calculatorul Macintosh sa ajunga un succes dovedit, Jobs si echipa sa creativa planuiau deja sa intre in afacerile cu muzica prin intermediul iPod-ului. Atunci cand produsul a inceput sa domine piata, Jobs avea deja schitele de design al iPhone-ului, un produs nou pentru o afacere foarte diferita, care a fost urmat, odata ce a avut succes, de iPad. Fiecare curba noua a fost conceputa inainte ca precedenta sa ajunga in varf. Fiecare curba noua a crescut din ultima, dar a vizat o piata foarte diferita – la prima vedere, era un risc mare, dar pentru Jobs era o noua curba logica. Astazi, produsele Apple par sa fie o familie continuu interconectata, dar acest lucru nu era nici inevitabil, nici previzibil. Va continua Apple sa aplice gandirea de tip a doua curba? Timpul ne va spune, deoarece aceasta mentalitate nu este usor de aplicat. Necesita imaginatie, intuitie si instinct mai mult decat analiza rationala. Apoi, pentru a actiona in baza ei, aveti nevoie de curaj pentru a pasi in necunoscut atunci cand toate semnalele si toti cei din jurul vostru va spun ca nu trebuie s-o faceti.

Intr-un alt domeniu si intr-un alt joc, ALEX FERGUSON, legendarul manager al Clubului de Fotbal Manchester United, a avut grija sa aduca noi talente inainte ca jucatorii actuali de top sa treaca de varf, chiar daca ocazional acest lucru a insemnat sa piarda staruri care mai aveau ceva timp de jucat. Din nefericire, va fi mereu dificil sa-i mentii implicati pe creatorii primei curbe in timp ce construiesti viitorul sub ei. Raspunsul evident este sa-i ajuti sa-si creeze ei insisi inceputurile unei a doua curbe proprii, dar nu inainte ca propria voastra a doua curba sa fi fost stabilita. Temporizarea reprezinta totul. O mare parte din succesul prelungit al lui Alex Ferguson s-a datorat temporizarii corecte a celei de-a doua curbe. Nu ar fi putut sa ridice clubul in topurile lumii fotbalului si nici sa-l fi mentinut acolo 27 de ani, daca nu ar fi condus curbele sigmoidale, desi, bineinteles, nu cunostea acest concept. La fel cum Monsieur Jourdain al lui Molière a aflat ca vorbea in proza de 40 de ani fara sa stie, tot atat de multi oameni de succes s-au reinventat pe ei sau organizatiile lor fara sa cunoasca acest concept. Din nefericire, privind in retrospectiva, Alex Ferguson a esuat la final. Si-a dat demisia atunci cand clubul ajunsese deja in varf, lasandu-si succesorul sa construiasca o noua curba atunci cand precedenta incepuse deja sa coboare. Daca Ferguson ar fi plecat cu doi ani inainte, atunci progresul inregistrat de club la acel moment i-ar fi putut oferi timpul necesar pentru a construi credibilitatea noului lider si sansa de a incepe o curba noua.

[…]

In aceasta carte voi sugera ca multe dintre modalitatile noastre traditionale de dezvoltare necesita o gandire de tip a doua curba – insusi capitalismul, economia si modul in care o masuram, educatia, munca si modul in care este organizata, casatoriile si familiile, democratia si guvernul. Nu este obiectivul meu, nici nu este de competenta mea, sa prescriu detaliat cum ar trebui sa arate urmatoarea curba sau cine ar putea sa o creeze pe a doua. Obiectivul meu este doar sa lansez provocari si sa pun intrebari si, ocazional, sa ofer sugestii. Vreau ca lumea in care nepotii mei vor trai sa fie un loc diferit si mai bun. Daca sugestiile mele par sa fie afronturi, gresite sau periculoase, atunci cu atat mai mult. Daca ideile din aceasta carte genereaza discutii intre colegi si prieteni si daca actioneaza ca un declansator pentru ca unii oameni sa inceapa sa se gandeasca la cea de-a doua curba, atunci voi fi foarte multumit.

Gandirea de tip nou nu reprezinta privilegiul celor aflati la conducere. Deseori, acestia sunt prea obisnuiti cu modalitatile cunoscute, cu acea prima curba, pentru a concepe ca ar putea sa existe o alta cale. Gandirea ar putea si ar trebui sa inceapa cu noi insine. Sunt sigur ca fiecare dintre noi poate face diferenta – in propriile noastre vieti, in vietile celor din jurul nostru, mai ales in cele ale familiilor noastre, in institutiile din care facem parte, in comunitatile in care locuim si chiar in tarile ai caror cetateni suntem. Una dintre greselile noastre este ca suntem prea modesti, prea predispusi sa credem ca cei aflati la putere stiu mai bine ce fac decat noi. Credeam acelasi lucru – pana i-am invatat pe unii dintre ei si atunci am stiut ca cei mai multi dintre ei erau la fel de obisnuiti ca si noi. Daca vrem sa vedem o societate mai buna, trebuie sa incepem sa facem schimbari in propriile vieti. A doua curba este sansa noastra de a remedia orice deficienta a primei curbe, de a ne indrepta si de a demonstra ca am invatat din trecut pentru a crea un viitor mai bun.

Sursa: Acest articol a fost preluat de pe blogul Editurii Publica. 

Citeste si despre

De HR CLUB pe 30 Octombrie 2017
In contextul scandalului international de hartuire sexuala, mediatizat sub hashtag-ul #metoo, chestiunea modului in care sunt conditionate si (citeste mai mult...)
De HR CLUB pe 16 Octombrie 2017
Invatarea continua este o investitie in propria cariera care iti poate plati dividende semnificative. Indiferent daca iti planifici sau nu o (citeste mai mult...)
De HR CLUB pe 10 Octombrie 2017
Traim intr-un context in care organizatiile se confrunta cu schimbari radicale privind forta de munca. Tehnologia avanseaza intr-un ritm fara (citeste mai mult...)

Evenimente

JOBS

Poti consulta aici lista job-urilor de HR deschise in companiile membre HR Club. Daca esti membru HR Club si vrei sa promovezi un job din cadrul companiei tale, scrie-ne la adresa: office [at] hr-club.ro. Logheaza-te cu contul de membru HR Club si poti vedea CV-uri ale profesionistilor de HR in cautare de noi provocari. De asemenea, daca iti cauti un job, ne poti trimite CV-ul tau; acesta va fi vizibil doar membrilor HR Club, in sectiunea de CV-uri.

Sphera Franchise Group
Bucuresti
Sphera Franchise Group
Bucuresti
Ursus Breweries
Bucuresti
AgroConcept - New Holland
Bucuresti

Parteneri Anuali