Dana Cavaleru: Ne apropiem cu pasi repezi de prima certificare HR Club!

De HR CLUB pe 13 Februarie 2017

Promiteam anul trecut, la lansarea Modelului de Competente in HR by HR Club, ca in 2017 vom lansa Sistemul de Certificare prin care ne propunem sa atestam competente detinute (si nu cunostinte dobandite). Si iata ca momentul se apropie!

Background
Cum a trecut ceva vreme de cand nu am mai vorbit despre acest proiect de suflet al asociatiei noastre, cred ca cel mai bine este sa incep cu o scurta trecere in revista a Modelului de Competente in HR. Ne-am dorit un ghid comprehensiv pentru profesionistul in resurse umane care doreste sa se autoevalueze si sa-si planifice dezvoltarea. Astfel am ajuns la un sistem  format din 3 competente fundamentale, 13 competente tehnice si 44 de competente specifice.  

Monica Marchis, managerul de proiect povesteste in continuare cum s-a ajuns la acesta formula si care au fost provocarile care au aparut pe parcurs: 

“Cand am definit elementele de arhitectura a modelului am tinut cont de cateva considerente: 
•    bunele practici ale modelelor consacrate, care contin majoritatea o parte de expetiza tehnica si una comportamentala; 
•    cateva mesaje cheie pe care am dorit sa le transmitem pietei de profesionisti in HR din Romania in urma datelor stranse prin focus grupuri si interviuri, si 
•    constatari documentate la nivel global cu privire la (1) cresterea importantei expertizei tehnice in HR si (2) obligativitatea de a intelege modul in care compania opereaza si produce bani;

Competentele fundamentale au fost selectate si definite ca agregatori ai celorlalte competente, nu ca pas de inceput, ele precizind contextul in care expertiza tehnica si abilitatile comportamentale aduc aportul strategic de nivel inalt asteptat.
Cunoasterea tehnica exprimata in domenii de expertiza, competente si subcompetente constituie partea cea mai vasta a modelului, modelul sprijinind si ghidand profesionistii de HR in dobandirea sau demonstrarea unei expertize solide a profesiei. Consideram ca aceasta parte a modelul nostru de competente corecteaza si o perceptie destul de raspandita, desi tot mai inexacta, ca oricine poate face HR cu un minimum de practica.  

In ceea ce priveste ultima sectiune, cea a factorilor de succes, aici preocuparea a fost sa selectam din multitudinea de competente comportamentale de care are nevoie un om de HR doar un minim relevant, iar descriptorii alesi, fara sa fie 100% exclusivi pentru profesie, sa capteze cat mai bine acele comportamente care determina succesul. Aceasta selectie riguroasa ne-a si determinat sa denumim competentele comportamentale Factori de succes. 
O prima provocare in dezvoltarea modelului de competente a fost stabilirea si definirea celor 3 niveluri de expertiza, datorita diversitatii mare de roluri prestate de profesionistii de HR si varietatea larga de contexte in care acesti profesionisti isi practica meseria. 

Apoi, pe masura ce inaintam cu lucrul pe model au aparut si altele, cum ar fi:
•    Pastrarea echilibrului intre evitarea redundantelor si dorinta de a intari anumite mesaje pe care le consideram cheie pentru comunitatea de HR de la noi;
•    Dozarea cantitatii de informatie pentru a echilibra rolul de ghid pentru profesionistii din industrie cu cel de cadru pentru sistemul de certificari;
•    Traducerea termenilor specifici profesiei, mai ales a conceptelor noi pentru care in limba romana aveam fie echivalente cu un alt sens de dictionar (ex. Induction/inductie) sau parafraze lungi si destul de greoaie care nu acopereau exact sensul si puteau genera confuzii. Am tradus acolo unde ni s-a parut potrivit, lasind de cateva ori si termenul in engleza in paranteza;”

Unde suntem:

In ultimile 6 luni Task Force-ul de Dezvoltare Profesionala a lucrat intens la structurarea unui sistem de examinare care sa asigure certificarea de competente pe cele 3 niveluri de senioritate, care sa reduca la minim subiectivitatea Comisiei de Examinare si in acelasi timp sa fie prietenos pentru profesionistul care isi doreste atestarea. 
Solutia gasita:
-    pentru nivelul Generalist si Integrator: Test Grila (candidatul trebuie sa aleaga cea mai buna solutie de rezolvare a unei situatii) + Interviu situational
-    pentru nivelul de Strateg si Integrator: Proiect + Interviu situational

La ora scrierii acestui articol intram pe ultima suta de metri a elaborarii probelor de examen. Practic in ultimele luni s-au cautat situatii reale, din industri diferite, care au fost apoi transpuse pe hartie impreuna cu intrebari si raspunsuri tip grila. 
Ne propunem sa rulam o prima varianta de testare a acestui sistem la inceputul primaverii 2017. 

Iar daca va intrebati de ce are nevoie industria locala de HR de un sistem de certificare,  o las pe Brandusa Fecioru, HR Manager Honeywell Romania  si membru al Task Force-ului sa raspunda: “Un model de competente creaza un cadru de referinta care reglementeaza profesiile in domeniul resurselor umane. Acest standard foloseste la ghidarea profesionistilor privind portfoliu de competente necesare practicarii diferitelor roluri  in HR precum si stabilirii nivelului de cunostinte, abilitati si comportamente. Acest model va ajuta semnificativ la dezvoltarea specialistilor prin crearea unui plan structurat si acordat la cerintele actuale de business. Stabilirea unui standard va creste motivatia profesionistilor de a se pregati si a-si ridica continuu cunostintele si abilitatile pentru a obtine performante inalte. 
 
Ca angajator, apreciez foarte mult crearea acestui model de competente care aduce claritate si o intelegere comuna asupra cerintelor de indeplinit pentru a garanta livrarea de calitate a serviciilor de HR. Va permite alinierea perspectivelor referitoare la portfoliu de competente. Acest cadru de referinta va incuraja dezvoltarea talentelor, dar cred ca va creste asteptarile acestora fata de angajatori de a le oferi acel cadru de business care sa permita exersarea competentelor. Un astfel de model arata si nivelul de maturitate al profesiei HR si creaza premisele pentru imbunatatirea continua.  
Sistemul de certificare ofera o imagine la un anumit moment si o prognoza a eficientei pentru un anumit rol. De asemenea ofera un ghidaj al dezvoltarii viitoare. Nu in ultimul rand acest model ofera o confirmare si incredere a expertizei pe care un profesionist a dobandit-o de-a lungul carierei. In cadrul unei echipe de HR, aduce claritate si aliniere, care vor sustine productivitea si reputatia individuala si de echipa.”

MODELUL DE COMPETENTE IN HR SE POATE DESCARCA DE AICI SI NECESITA AUTENTIFICAREA PE SITE. 

Pentru a accesa documentul care contine Modelul de Competente in Resurse Umane trebuie sa aveti un cont de utilizator pe siteul nostru. Este simplu, gratuit si dureaza doar 1 minut. In coltul drept din partea superioara al paginii trebuie sa selectati butonul "Autentifica-te".
 
Pentru membri: Va puteti loga cu user name-ul si parola voastra AICI. Daca ati uitat parola pentru contul vostru, puteti solicita una noua, trebuie doar sa aveti adresa de e-mail cu care v-ati facut contul initial. Parola noua se poate solicita AICI. Urmati apoi instructiunile primite pe e-mail. 
 
Pentru utilizatorii noi: Accesati formularul de inregistrare AICI si completati datele personale. In scurt timp veti primi un e-mail cu un link pentru confirmarea adresei de e-mail. Va rugam sa va autentificati cu user name-ul si parola primite in e-mail. Odata logati, puteti alege o noua parola.
 
Pentru probleme intampinate la logare va rugam sa scrieti pe adresa: tudor.chira@hr-club.ro
 
Dupa logare puteti accesa documentul care contine Modelul de Competente in Resurse Umane AICI
 
Autor: Dana Cavaleru, Director Executiv HR Club
 

Citeste si despre

De HR CLUB pe 09 Iunie 2017
La Seminarul de Bune Practici in Resurse Umane din 11 mai am avut un invitat special. Mircea Toma, Presedinte ActiveWatch si-a dorit sa le faca (citeste mai mult...)
De HR CLUB pe 23 Mai 2017
Va invitam sa cititi o scrisoare colectiva din partea studentilor care au participat in anii trecuti la cele 10 editii ale Scolii de Vara HR Club (citeste mai mult...)
De Florina Dinca pe 24 Martie 2017
Pentru a afla deciziile asumate in piata, la initiativa membrilor sai, HR Club a derulat un sondaj cu scop consultativ, distribuit in doua etape – la (citeste mai mult...)

Evenimente

JOBS

Poti consulta aici lista job-urilor de HR deschise in companiile membre HR Club. Daca esti membru HR Club si vrei sa promovezi un job din cadrul companiei tale, scrie-ne la adresa: office [at] hr-club.ro. Logheaza-te cu contul de membru HR Club si poti vedea CV-uri ale profesionistilor de HR in cautare de noi provocari. De asemenea, daca iti cauti un job, ne poti trimite CV-ul tau; acesta va fi vizibil doar membrilor HR Club, in sectiunea de CV-uri.

UNIQA Asigurari
Bucuresti
UNIQA Asigurari
Bucuresti
HP
Bucuresti
HR Club
Bucuresti

Parteneri Anuali