Noutati Legislative

Nota:  Informatiile din acest articol nu reprezinta consultanta juridica.   Joi, 16 noiembrie, a fost publicata in Monitorul Oficial Ordonanta de Urgenta nr. 82/2017 (“OUG 82/2017”) prin care se instituie in sarcina tuturor angajatorilor obligatia temporara de a initia negocierea contractul colectiv de munca pentru punerea in aplicare a noilor prevederi ale Codului Fiscal prin care s-au trecut contributiile sociale in sarcina angajatului (modificari operate prin OUG nr. 79/2017). Aceasta obligatie se aplica atat in cazul in care nu exista un contract colectiv de munca  incheiat la nivel de unitate sau acord colectiv, cat si in cazul in care exista un contract colectiv de munca sau acord colectiv si atunci obligatia este de a negocia incheierea unui act aditional la contractul colectiv de munca /acordul existent. Citeste restul articolului aici.   citeste mai mult...

Mai este posibila monitorizarea angajatilor? Daca da, cum? In lumina noii decizii a Marii Camere CEDO si in contextul noilor reguli mai restrictive in domeniul protectiei datelor cu caracter personal, impuse prin Regulamentul General de Protectie  Datelor cu Caracter Personal, ce trebuie avut in vedere atunci cand se ia in considerare o eventuala monitorizare a angajatilor? Atat Marea Camera, cat si Working Party 29, in recenta Opinie pe subiect din iunie 2017, ofera cateva instructiuni foarte precise in ceea ce priveste monitorizarea angajatilor: Informarea in avans a angajatilor despre o eventuala monitorizare – ideal inca din Regulamentul Intern ar trebui sa se regaseasca o descriere a posibilelor scenarii in care o monitorizare ar intra in discutie; Restrictionarea absoluta a folosirii de catre angajati a mijloacelor de comunicare electronica in interes personal nu poate restrange la zero dreptul la viata privata al angajatului; Citeste continuarea aici>>> citeste mai mult...

In data de 7 august 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial Ordonanta de Urgenta nr. 53 din 4 august 2017 ("OUG 53/2017"), care completeaza si modifica anumite prevederi din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii ("Codul Muncii”), cu scopul principal de a aduce imbunatatiri reglementarii privind "munca la negru". 1. Definirea muncii nedeclarate ("munca la negru") Pana la acest moment, Codul Muncii nu prevedea o definitie a muncii nedeclarate, limitandu-se doar la sanctionarea faptei "de a primi la munca persoane fara incheierea unui contract individual de munca". Interpretarea acestei sintagme era la latitudinea autoritatilor de control si eventual a instantei de judecata. Citeste continuarea aici>>> citeste mai mult...

La inceputul lunii martie a fost preluata de mai multe surse de stiri o declaratie a Ministerului Muncii si Justitiei Sociale privind elaborarea unui proiect de act normativ privind „teleworking”, in traducere „telemunca”, reprezentand munca la distanta prin mijloace informatice. Proiectul este in acest moment in curs de redactare si se doreste a fi adoptat dupa consultarea cu reprezentantii organizatiilor sindicale si ai mediului de afaceri in octombrie 2017. In cele ce urmeaza, fara a avea detalii cu privire la continutul actului normativ, vom incerca sa intelegem in ce context mai larg se doreste implementarea telemuncii, precum si ce presupune aceasta, in special fata de actuala reglementare a muncii la domiciliu. Citeste continuarea aici >>>  citeste mai mult...

Recent, Inalta Curte de Casatie si Justitie a transat o controversa indelungata in practica instantelor judecatoresti in materia dreptului muncii. In mod constant s-a pus problema in practica in ce masura si in ce conditii are angajatorul posibilitatea de a revoca o decizia de concediere. In lipsa unei reglementari exprese in Codul Muncii, raspunsurile date in instanta au conturat mai multe teorii care, la randul lor, au dat nastere la situatii juridice cu efecte foarte diferite. Citeste continuarea aici >>>   citeste mai mult...

Salariatele gravide se bucura atat in legislatia interna, cat si in legislatia europeana, de o binemeritata protectie, considerandu-se intr-o stare de vulnerabilitate si fiind un grup expus la numeroase riscuri de sanatate si securitate a muncii. Din aceste motive, legea impune angajatorului, printre altele, obligatia de a adopta masuri pentru a preveni expunerea salariatelor gravide la riscuri care le pot afecta sanatatea si securitatea. In plus, angajatorul nu poate constrange salariatele gravide sa efectueze o munca daunatoare sanatatii sau starii lor de graviditate. Citeste continuarea aici.    citeste mai mult...

In Romania nu este reglementata la nivel legislativ institutia demisiei fortate. Nici Codul Muncii si nici alte legi speciale din domeniu nu cuprind prevederi referitoare la conditiile in care un angajat demisionar ar putea contesta decizia sa, ori la consecintele admiterii unei asemenea contestatii. Cu toate acestea, instantele judecatoresti au fost puse fata in fata cu cererile unor (fosti) angajati care sustineau ca au fost fortati de angajator sa semneze actul demisiei si ca, in fapt, incetarea relatiei de munca este rezultatul unei concedieri mascate. Cum dreptul muncii s-a dovedit lacunar in aceasta privinta, judecatorii au aplicat regulile din dreptul comun care privesc anularea actelor incheiate de o persoana cu consimtamantul viciat, anulare care ar genera reintegrarea salariatului pe fostul sau post precum si plata salariilor la zi si alte daune. Citeste aici continuarea >>> citeste mai mult...

In data de 5 mai 2016, Curtea Constitutionala a Romaniei a decis ca prevederile Codului muncii in baza carora angajatorii pot dispune suspendarea contractului de munca al angajatilor care sunt cercetati disciplinar sunt neconstitutionale.  Aceasta decizie a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 511 din data de 7 iulie 2016, moment de la care a devenit general obligatorie.  Din articol aflam pe scurt criticile de neconstitutionalitate aduse de catre contestatori cu privire la prevederile legale atacate, precum si argumentele Curtii in admiterea acestei exceptii de neconstitutionalitate. Citeste aici continuarea >>> citeste mai mult...

Relativ recent, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a stabilit ca timpul petrecut de angajati de la domiciliul lor si pana la primul client, precum si de la ultimul client inapoi la domiciliu, reprezinta timp de lucru, si, deci, angajatii trebuie sa fie platiti pentru munca prestata pe parcursul acestor deplasari. Decizia este obligatorie pentru instantele din toate statele membre, insa efectele sale concrete trebuie analizate tinand cont de particularitatile situatiei de fapt deduse CJUE.     Citeste aici continuarea >>> citeste mai mult...

Clasificarea Ocupatiilor din Romania (COR) reprezinta un nomenclator prin care se asigura identificarea, ierarhizarea si codificarea ocupatiilor din economia nationala. Altfel spus, prin COR se realizeaza sistematizarea ocupatiilor (functiilor si meseriilor) populatiei active, in care o ocupatie este clasificata o singura data. 1. Despre COR  2. Obligativitatea COR  3. Continutul COR  Citeste aici continuarea >>> citeste mai mult...

  Suspendarea CIM pe timpul cercetarii disciplinare a fost declarata neconstitutionala. Nou proiect de modificare a Legii privind dialogul social adoptat de Camera Deputaților in data de 10 mai. Citeste continuarea articolului aici >> citeste mai mult...

Litigiile de dreptul muncii se bucura de o anumita specificitate, prin raportare la cele de drept comun, datorita particularitatilor relatiei angajat - angajator, precum si datorita aspectelor de drept procedural derogatorii aplicabile in materie.  In litigiile dintre angajat si angajator, sarcina probei revine angajatorului, una dintre probele care sunt folosite cu precadere in litigiile avand ca obiect contestarea sanctiunilor disciplinare fiind proba cu martori. In continuare, vom prezenta cateva aspecte de interes din practica judiciara a instantelor romane care surprind viziunea acestora asupra admisibilitatii probei cu martori in diverse situatii de fapt. Astfel, fie instantele au interpretat dispozitiile legale intr-o maniera extensiva, permitand administrarea probei cu martori, in cazuri in care la prima vedere, acest lucru nu ar fi putut fi posibil, fie au refuzat sa dea eficacitate probei cu martori atunci cand din inscrisuri aflate la dosarul cauzei rezultau alte concluzii. Citeste continuarea aici >>> citeste mai mult...

In plus fata de clauzele obligatorii de inclus in contractul individual de munca conform modelului aprobat de Ministerul Muncii, legea permite ca partile sa prevada si o serie de clauze facultative, care acopera o serie de aspecte precum drepturile de proprietate intelectuala, exclusivitatea partiala, confidentialitatea, obiective specifice, etc. Dintre acestea, ne oprim sa discutam pe scurt despre reglementarea prin contractul individual de munca a alocarii intre parti a drepturilor de autor care rezulta din crearea unor opere de creatie intelectuala si artistica si/ sau inventii de catre angajat. citeste mai mult...

Cum inceputul este "cea mai importanta parte a unei lucrari", in capitolul din Codul muncii care reglementeaza incheierea contractului individual de munca, s-a stabilit posibilitatea partilor de a determina o perioada in care atat angajatorul, cat si angajatul sa poata renunta unilateral la contractul de munca prin transmiterea catre cealalta parte a unei simple notificari, fara a fi necesar un preaviz. In legea romana, perioada de proba nu poate fi prezumata si nici impusa de angajator, fiind necesar sa fie agreata de catre parti si prevazuta in mod expres in contractul individual de munca citeste mai mult...

In anticiparea finalului unui an fara schimbari majore in legislatia muncii, am sumarizat o serie de propuneri legislative inregistrate in perioada mai - decembrie 2015, insotite de scurte comentarii asupra celor mai recente modificari legislative adoptate inainte de final de an. citeste mai mult...

Potrivit legislatiei in vigoare la acest moment, protectia pe care legea o prevede in favoarea angajatelor in stare de graviditate devine accesibila incepand cu momentul in care angajata informeaza angajatorul despre starea de graviditate. Informarea trebuie sa fie in scris si sa aiba anexat un document medical eliberat de medicul de familie sau de medicul specialist care sa ateste starea de graviditate. citeste mai mult...

Din cele mai recente date statistice furnizate de EUROSTAT, in Uniunea Europeana s-au emis 535.478 de permise de sedere in scop de munca pentru cetateni ai statelor din afara Uniunii Europene ori a Spatiului Economic European sau a Confederatiei Elvetiene in anul 2013, avand loc o crestere de aproximativ 22,7% fata de anul 2012.  citeste mai mult...

In articolele precedente, am adresat propunerile de modificare ce au ajuns pe masa legislativului cu privire la Codul Muncii si Legea nr. 62/2011 a dialogului social. Intre timp, au avansat semnificativ inca doua proiecte care propun modificari de o importanta majora in legislatia muncii, respectiv un proiect de adoptare a unei legi separate privind conflictele colective de munca si un proiect de adoptare a unei legi separate privind negocierile colective.  citeste mai mult...

Camera Deputatilor a transmis spre promulgare proiectul de lege inregistrat sub nr. Plx 460/11.11.2013 menit sa duca la imbunatatirea dialogului social in Romania. Principalele modificari vizeaza schimbarea modului in care se stabilesc sectoarele de activitate si schimbarea prevederilor privind reprezentarea partilor contractului colectiv de munca. citeste mai mult...

In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 286 din 28 aprilie a fost publicata decizia Curtii Constitutionale nr. 64/2015 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86 alin. (6) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei. citeste mai mult...