Ce tendinte noi aduce digitalizarea

In era tehnologica actuala, digitalizarea a devenit un element cheie pentru imbunatatirea eficientei, a inovarii si a competitivitatii in mediul de afaceri. Cu implementarea tot mai extinsa a tehnologiilor digitale, locurile de munca se schimba, oferind noi oportunitati de colaborare si dezvoltare profesionala. In ceea ce priveste beneficiile extrasalariale din România, impactul digitalizarii a fost subliniat in cea de-a sasea editie a evenimentului HR Connect: Future is NOW, organizat de NN România si HR Club. Diferentele de perceptie dintre angajati si angajatori si abordarea celor mai eficiente strategii de beneficii pentru a sustine in egala masura obiectivele de business ale companiei si starea de bine a angajatilor au fost principalele teme abordate in cadrul evenimentului.

Conform unui studiu din 2023 realizat de Undelucram, bazat pe opiniile a peste 5.000 de angajatori si 200.000 de angajati, s-a raportat o discrepanta intre beneficiile oferite de companii si cele dorite de salariatii acestora. 76,22% dintre angajati isi doresc beneficii in bani si prime in timp ce doar 31,85% vor beneficii in sfera educatiei. Angajatorii, in schimb, ofera in procent de 94,24% training-uri sau formari profesionale gratuite sau cu reducere si in procent de 90.65% tichete de masa. „Nu trebuie sa mergem doar intr-o directie sau sa privim doar perspectiva angajatorilor sau cea a angajatilor, niciuna nefiind general valabila, ci, din contra, noi ca angajatori trebuie sa articulam ca educatia sau formarea sunt mult mai valoroase decât oferirea directa a unor compensatii”, explica Costin Tudor, CEO WhereWeWork si fondator Undelucram.ro.

Referitor la ce isi doresc angajatii, am observat ca este in trend zona de personalizare si flexibilitate. Pentru un angajator este mult mai multa munca si efort pentru a personaliza si, respectiv, pentru a flexibiliza”, spune Costin Tudor. Mai mult, acesta argumenteaza ca „pentru un angajat este foarte importanta accesibilitatea. Digitalizarea este tot mai des intâlnita, in special la anumite tipuri de beneficii care au potential crescut in aceasta directie”.

Asadar, digitalizarea deschide noi oportunitati in ceea ce priveste oferirea si gestionarea beneficiilor. Platformele si aplicatiile online faciliteaza accesul angajatilor la beneficiile lor, precum asigurari de sanatate, programe de wellness sau solutii de educatie, acest lucru aducand un nivel crescut de eficienta si transparenta in relatia dintre angajati si angajatori. O alta tendinta crescatoare a fost observata si in randul alocarii bugetelor pentru beneficii extrasalariale, acestea fiind distribuite in mod strategic pentru a obtine cele mai bune rezultate in atragerea si retentia talentelor.

Companiile din Romania au inceput sa inteleaga ca beneficiile extrasalariale pot juca un rol semnificativ in atingerea obiectivelor lor de afaceri si, ca urmare, pun tot mai mult accent pe strategia de beneficii in vederea realizarii obiectivelor de business. Prin digitalizare, se pot dezvolta strategii mai flexibile si personalizate, care sa raspunda nevoilor specifice ale angajatilor si sa contribuie la cresterea performantei organizationale. „Alinierea pachetelor de beneficii la nevoile business-ului este un factor esential. La noi in companie am creat pachete pe baza unor studii interne, prin care recompensam loialitatea salariatilor nostri. Astfel, beneficiile sunt structurate, in functie de vechime, in doua pachete: unul pentru angajatii cu pana la 3 ani in companie si altul pentru cei cu vechime de peste 3 ani”, spune Raluca Spanache, Team Lead Reward, Ubisoft Romania.

Unele companii modernizeaza zona de beneficii, renuntand treptat la anumite practici si procese de gestionare a sistemelor. „Digitalizarea aduce simplificare si elimina munca manuala, principalele avantaje fiind automatizarea, modernizarea si eficientizarea proceselor de administrare si implicit a timpului alocat, atat din perspectiva angajatului, cat si a angajatorului. Exista o preferinta clara si din partea angajatilor sa aiba acces mai facil la beneficii, sa gaseasca usor informatiile si sa se poata inrola cat mai flexibil la beneficiile relevante pentru ei”, spune Alina Draghici, Regional Reward Manager, Central Functions (CoE), British American Tobacco. 

Pe de alta parte, digitalizarea vine si cu anumite limite. Nu toate nevoile si dorintele angajatilor sau ale angajatorilor pot fi satisfacute prin procese automatizate. Cu toate ca modernizarea oferita de digitalizare are un impact pozitiv, lipsa conexiunii umane si a interactiunilor in persoana are un impact asupra wellbeing-ului. „Digitalizarea nu poate sa inlocuiasca tot ce inseamna zona de interactiune umana; avem nevoie sa fim parte dintr-o comunitate, sa vorbim, sa fim ascultati si intelesi, avem nevoie de interactiuni face to face”, explica Alina Draghici.

Andrei Dumitrel, fondator MyBenefits, adauga un alt detaliu important: „Digitalizarea nu poate sa inlocuiasca cultura companiei. In zona de beneficii, oamenii se asteapta ca o platforma de beneficii flexibile sa rezolve toate problemele, dar nu este asa”.

Cu ajutorul digitalizarii, pachetele de beneficii se adapteaza mai usor la schimbarile din viata angajatilor. Flexibilitatea devine cheia, iar angajatii pot alege dintr-o gama mai larga de beneficii, personalizate in functie de nevoile lor. Insa unele aspecte trebuie prioritizate in randul tuturor salariatilor. „Flexibilitatea si protectia sunt importante pentru noi si pentru colegii nostri. Intelegem ca fiecare angajat are propriile nevoi si de aceea le oferim colegilor nostri posibilitatea de a-si personaliza pachetul de beneficii flexibile in functie de acestea. Insa, pentru a ne asigura ca toti colegii nostri beneficiaza si de protectie, am implementat si un pachet de beneficii fixe ce include servicii precum asigurarea de viata sau medicala”, declara Valentina Neagu, Compensation & Benefits Manager la NN Romania. Unii salariati nu vad o prioritate in astfel de beneficii si este foarte important ca angajatorii sa le ofere acces la informatii si indrumare in ceea ce priveste avantajele unor astfel de servicii.

Trebuie sa oferim un pachet de beneficii pe care angajatii sa le primeasca, indiferent in ce perioada a vietii se afla. In general,  tinerii nu prioritizeaza sanatatea si vad o valoare mai scazuta in acele beneficii  beneficii care implica o perioada mai lunga timp”, adauga Irina Manu, HR Effectiveness & Technology Manager, Benefits administration, Wellbeing Program Manager, Ubisoft Romania.

Asadar, digitalizarea reprezinta un factor disruptiv in gestionarea beneficiilor extrasalariale in Romania, aducand o serie de oportunitati si schimbari semnificative. Companiile trebuie sa fie pregatite sa abordeze aceasta transformare digitala pentru a ramane competitive pe piata fortei de munca si pentru a asigura bunastarea angajatilor lor intr-un mediu dinamic si in continua evolutie. „Au aparut mai multe tendinte pe piata de beneficii, aduse de digitalizare, flexibilizare si personalizare, toate cu un rol foarte important pentru mentinerea culturii organizationale si consolidarea brandului de angajator. Organizatiile trebuie sa fie atente la nevoile oamenilor si sa le ofere posibilitatea sa isi aleaga beneficiile pe care si le doresc, dar in acelasi timp au si rolul de a ii informa si educa privind beneficiile care ii ajuta sa protejeze ce conteaza. Iar in acest fel se „simplifica” viata tuturor”,  concluzioneaza Anca Moldoveanu, Corporate Manager la NN Romania si facilitatorul evenimentului din seria HR Connect: Future is NOW organizat de NN Romania si HR Club.

 

 

Evenimente

JOBS

Poti consulta aici lista job-urilor de HR deschise in companiile membre HR Club. Daca esti membru HR Club si vrei sa promovezi un job din cadrul companiei tale, scrie-ne la adresa: office [at] hr-club.ro. Logheaza-te cu contul de membru HR Club si poti vedea CV-uri ale profesionistilor de HR in cautare de noi provocari. De asemenea, daca iti cauti un job, ne poti trimite CV-ul tau; acesta va fi vizibil doar membrilor HR Club, in sectiunea de CV-uri.

Parteneri Anuali