HR SmART Conference: care este starea functiunii de HR in Romania?

By HR Club on 07 November 2019

Peste 350 de profesionisti ai resurselor umane si manageri de companii au participat la a 15-a editie a Conferintei Nationale HR Club, HR SmART Conference, care a avut loc pe 30 octombrie, la Bucuresti. Evenimentul s-a axat asupra provocarilor carora HR-ul trebuie sa le faca fata in prezent, intr-o lume aflata in continua schimbare, in cautarea unor modele organizationale flexibile si capabile sa se adapteze din mers.

Criza de pe piata fortei de munca, 4 generatii in organizatii cu profile si nevoi diferite, pregatirea angajatilor sau chiar recalificarea acestora pentru a tine pasul cu tehnologia sau digitalizarea proceselor sunt doar cativa dintre factorii care sugereaza ca rolurile de HR au un potential ridicat de redesign si reinventare. Astfel, schimbarile sociale, economice si tehnologice masive duc intr-o directie in care resursele umane isi vor petrece mai mult timp contribuind strategic la eficienta organizationala si atingerea obiectivelor de business.

 

In acest sens, panelul „How SmART is the HR Function?”, prezentat de Gabriel Matauan, HR Director - IMSAT/Groupe SNEF si Wilson Wong, Head of Insights and Futures - Chartered Institute of Personnel & Development (CIPD) si moderat de Marius Decuseara-Brandenburg, membru in Consiliul Director HR Club, a prezentat rezultatele partiale ale unui amplu studiu asupra functiunii de resurse umane in organizatiile care activeaza in Romania, completat de membrii HR Club si alti profesionisti de HR.

Pe baza unui esantion de 130 companii care au completat prima parte a studiului, respectiv 101 companii care au completat a doua parte a studiului, s-a realizat un raport intermediar care ofera urmatoarele concluzii:

  • Procesele clasice domina numarul de angajati din HR. 40% dintre angajatii din HR sunt implicati in: Recrutare, Onboarding, Invatare si Dezvoltare, Administrare de Personal si Relatia cu Angajatii.
  • Distributia de manageri versus non-manageri este de 1 manager la 2 angajati, ceea ce denota ca exista procese in care sunt implicati cu preponderenta managerii (spre exemplu: design organizational, gradarea si evaluarea posturilor, Employees’ Engagement).
  • HR-ul este o functiune puternic feminizata (84% femei si 16% barbati).
  • Dintre provocarile actuale, cele mai multe companii respondente mentioneaza: atragerea oamenilor potriviti (28%), retentia angajatilor (24%), lipsa de competente specifice (23%).
  • Dintre provocarile viitoare, sunt mentionate: retentia angajatilor (29%), digitalizarea proceselor (14%), atragerea oamenilor potriviti (14%).
  • In topul proceselor pe care se concentreaza departamentele de HR in aceasta perioada se afla: Employees’ Engagement, Planificarea necesarului de forta de munca si Orientarea in cariera. Scorurile reflecta nivelul de dezvoltare a fiecarui proces, la nivelul intregului esantion. Procesele cu scorurile cele mai mari reflecta preocuparile, prioritatile si provocarile actuale ale comunitatii de HR: atragerea si retentia oamenilor.

Studiul „Starea functiunii de HR in Romania” merge mai departe si va continua sa colecteze raspunsuri pentru a reflecta cat mai exact maturitatea, agilitatea si pozitionarea acestei functiuni in organizatii.

In completarea celor prezentate, Wilson Wong (CIPD) a mentionat competenta in prelucrarea si intelegerea datelor (data literacy) drept o abilitate extrem de importanta pe care oamenii de HR trebuie sa si-o insuseasca pentru a deveni si mai relevanti in cadrul organizatiilor.

In cadrul sesiunii keynote „Smart Simplicity® - 6 Simple Rules”, Yves Morieux, Senior Partner & Managing Director - Boston Consulting Group si consultant de talie internationala in domeniul transformarii corporatiilor, a captivat si inspirat publicul cu abordarea sa care pune accent pe cooperare si employee engagement ca avantaje competitive intr-un mediu organizational, social si economic excesiv de complicat.

Nu putem evita complexitatea mediului de business, a explicat Yves Morieux, dar solutia nu este cresterea structurii organizationale, a numarului de procese si proceduri, a metricilor, scorecard-urilor sau a comitetelor de decizie. Solutia este modificarea contextului astfel incat angajatii sa adopte comportamentul dorit, prin aplicarea celor 6 reguli simple si inteligente: (1) sa ajutam oamenii sa inteleaga mai bine ce fac colegii lor, (2) sa dam mai multa putere oamenilor care sunt integratori, (3) sa extindem cantitatea de putere disponibila, (4) sa crestem nevoia de reciprocitate, (5) sa ajutam angajatii sa inteleaga consecintele actiunilor lor si (6) sa recompensam persoanele care coopereaza.

Pe scurt, simplitatea inteligenta, sustinuta de instrumentele digitale, poate ajuta la descatusarea productivitatii si angajamentului, atat de mult dorite si cautate in economia moderna.

 

***

Multumim invitatilor, participantilor si tuturor celor care au facut posibila HR SmART Conference!

Partener principal al evenimentului: Raiffeisen Bank  

Parteneri anuali: Romanian Software; Trend Consult

Partner on legal matters: Filip & Company

Parteneri eveniment: Microsoft; PwC’s Academy; RoCoach

Suporteri eveniment: Coca-Cola HBC Romania; MGT; Dr. Pendl & Dr. Piswanger; KMG Rompetrol; Tchibo; Top Employers Institute

Parteneri media: Biz; Cariere; HR Manager  

Suporteri media: AngajatorulMeu.ro; Manager Express; Portal HR

Read and about

By HR Club on 14 August 2019
How do companies create value and achieve competitive advantage in an age of great complexity? The growth of complexity is reflected in businesses’ (read more...)
By HR Club on 14 March 2019
For many businesses, the cost of poorly designed people processes runs into the millions, or even tens of millions, of pounds every year. For (read more...)
By HR Club on 20 February 2019
Many companies that are using scientific methods to improve their marketing, procurement and R&D decision making choose not to use them when (read more...)

JOBS

CTDI
Bucuresti
Geiger
Mures/Sibiu
Romanian Software
Bucuresti

HR Club Partners