HR Connect: Future is NOW | 6 caracteristici ale companiilor inovatoare si rolul echipei in procesul de inovare

Inovația în business nu mai este astăzi doar o tendință, ci un obiectiv strategic tot mai vizibil în multe companii. Transformarea inovării într-o practică organizațională, dezvoltarea mindset-ului și culturii de inovare pe toate palierele companiei, implicarea echipei în procesul de inovare și efectele acesteia asupra wellbeing-ului angajaților au fost principalele teme de discuție ale primului eveniment din seria HR Connect: Future is NOW organizat de NN România și HR Club.

88,4% dintre companii spun că inovația este inclusa în viziunea, misiunea și obiectivele strategice ale organizației. Cu toate acestea, doar 47,6% dintre acestea au un sistem concret de măsurare a inovației, arată datele unui studiu desfășurat de ICG Integrated Consulting Group.

„O organizație este un inovator de top atunci când îndeplinește 6 caracteristici cheie: strategia de inovare este aliniată cu strategia de business, există susținere pentru inovare la nivelul întregii organizații, echipa de management este implicată activ în procesul de inovare, inovația se bazează pe informații de la clienți, proiectele de inovare sunt riguros selectate în stadiul incipient al inovării, iar compania excelează la aceste cinci caracteristici și le integrează cu succes pentru a crea o experiență unică pentru consumatori”, explică Mihai Svasta, managing partner la ICG Integrated Consulting Group, Certified Management Consultant (CMC) și, de asemenea, specialist certificat în Advanced Design Thinking. Mihai crede în inovare ca un driver pentru transformare și, în ultimii 11 ani, a lucrat cu echipe din companii mari și foarte mari, din multiple industrii, concentrându-se pe proiecte de inovare și transformare.

Pentru inovare, organizațiile au nevoie de un mindset specific, de creativitate și experimentare de metodologii noi, de echipe cu o cultură a inovării și de tehnologii și instrumente care să susțină crearea de inovații. „Oamenii au un rol foarte important în inovare, iar companiile trebuie să susțină întreaga echipă să se implice și să influențeze cultura inovării. O modalitate este de a demara proiecte concrete de inovare și de a implica echipe multidisciplinare și cross-funcționale; de asemenea, prin conceptul de open innovation, se pot dezvolta procese de inovare pe platforme deschise, prin care angajații inovează colaborativ – iată doar câteva abordări care conduc, în timp, la formarea unei culturi a inovării”, explică Mihai Svasta.

„Pentru noi, inovația este modul prin care putem fi mereu mai buni. Angajații au un rol foarte important în procesul de inovare, pentru că ei au legătura directă cu clienții și pot afla care sunt așteptările care pot inspira următoarele inovații în companie”, explică Alexandru Niculescu, Vice Președinte Operațiuni la eMAG Bulgaria, Ungaria și România. La eMAG, procesul de inovare se întâmplă pe mai multe paliere, de la experimente la scară mică pentru dezvoltarea de noi soluții la scară largă pentru clienți sau investiții în automatizări și până la crearea unei culturi de inovare în rândul angajaților.

Din perspectivă de HR, echipele dintr-o companie pot fi susținute să dezvolte un mindset de inovație atât prin crearea de contexte care pot fi legate de timpul dedicat inovării sau de spațiul și cadrul pentru generarea de idei, cât și prin instrumente specifice care declanșează comportamente inovatoare în echipă. „Când ești într-un domeniu foarte competitiv cum e cel al tehnologiei, mai exact al serviciilor de comunicare în cloud, și concurezi cu giganți precum Microsoft sau Google, inovația nu mai e doar un moft, ci este un proces obligatoriu”, explică și Silviu Bozdog, Senior Manager, Global People Operations la 8x8 International. Prin tot ceea ce face, de la activitatea în sine și până la cultura și gândirea echipei, compania se concentrează pe inovare.

„Din perspectiva culturii și abordării oamenilor, inovația trebuie să facă parte din ADN-ul organizației, ca modus operandi. De aceea, nu avem doar o echipă dedicată inovării și inovația nu e doar un capitol în organizație – ea permează spiritul tuturor. Fără un departament de HR inovator nu poți construi cu adevărat o cultură inovatoare”, spune și Elena Mega, HR Transformation & Automation Director la UiPath. Compania are o cultură centrată pe oameni și îi susține să fie catalizatori de inovație. Mai mult, la UiPath inovarea se întâmplă începând din interior, prin automatizări și tehnologii care contribuie la experiența angajaților din momentul în care se alătură companiei și pe tot parcursul evoluției lor, și se propagă mai departe în exterior, prin soluțiile oferite clienților. „Facem toate acestea prin crearea de comunități și cadre care susțin oamenii să manifeste inovația”, conchide Elena Mega.

De-a lungul celor 90 de minute de discuții pe tema inovației, participanții din panel au atins cele mai importante practici și procese pe care o companie inovatoare este nevoie să le aibă, pentru a structura, organiza si încuraja inovația.  Așa cum apare și într-un studiu realizat de McKinsey în 300 de companii, există mai multe atribute pe care o companie care vrea să rămână inovatoare este necesar să le aibă. Mai exact, este vorba despre atribute legate de setarea strategică a inovației ca prioritate și includerea ei în matricele de performanță, dar și atribute legate de cum să se organizeze pentru a livra inovații care contribuie la performanță pe termen lung. „Unul dintre aceste atribute care susține cultura organizațională centrată pe inovare este modul în care oamenii sunt încurajați, recunoscuți, recompensați și organizați pentru a inova în mod constant”, spune Anca Moldoveanu, Corporate Manager la NN România și facilitatorul panelului.

 

 

 

Evenimente

JOBS

Poti consulta aici lista job-urilor de HR deschise in companiile membre HR Club. Daca esti membru HR Club si vrei sa promovezi un job din cadrul companiei tale, scrie-ne la adresa: office [at] hr-club.ro. Logheaza-te cu contul de membru HR Club si poti vedea CV-uri ale profesionistilor de HR in cautare de noi provocari. De asemenea, daca iti cauti un job, ne poti trimite CV-ul tau; acesta va fi vizibil doar membrilor HR Club, in sectiunea de CV-uri.

Parteneri Anuali