Conferinta despre Diversitate & Incluziune, editia II: cei mai motivati angajati din Romania se simt inclusi la munca

  • 1 din 3 romani activi pe piata muncii este un Avangardist al Incluziunii. Aceste persoane se simt deseori incluse la locul de munca si reprezinta aproape jumatate din totalul angajatilor care se simt motivati la job.
  • In schimb, peste 3 milioane de romani - aproape jumatate din totalul angajatilor activi in tara noastra - fac parte din grupul Spectatorilor si al Deconectatilor Social: angajati care nu se simt inclusi la serviciu si care au cea mai mare intentie de schimbare a locului de munca.
  • 52% dintre acestia nu se simt inclusi la serviciu si 28% intentioneaza sa isi schimbe locul de munca in urmatoarele sase luni.
  • Studiul realizat de Cult Research si GRF+ la initiativa Asociatiei OPEN MINDS a fost prezentat in cadrul celei de-a doua editii a Conferintei despre Diversitate si Incluziune, un eveniment care a reunit 58 de experti in D&I si peste 600 de participanti.
1 din 3 romani activi pe piata muncii face parte din grupul Avangardistilor Incluziunii, o categorie de persoane care sprijina incluziunea pe piata muncii. Acestia reprezinta 34% din totalul angajatilor care se simt inclusi la munca si 47% din totalul celor care se simt motivati la job. Pe de alta parte, peste 3 milioane de romani nu se simt inclusi la locul de munca si cei mai multi dintre ei se declara obositi (60%) si descurajati (65%). Investitiile in programe pentru incluziune pot imbunatati starea de spirit a echipelor si pot ajuta organizatiile sa isi pastreze angajatii.
 
Datele sunt extrase din studiul Barometrul Romaniei Responsabile – Editia Diversitate si Incluziune (BARES.DI), realizat de Cult Research si GRF+ la initiativa Asociatiei OPEN MINDS. Cercetarea prezentata in cadrul Conferintei despre Diversitate si Incluziune (D&I) identifica patru Romanii, grupate in functie de atitudinea angajatilor fata de sanatate fizica, sanatate mintala, sanatate emotionala, spiritualitate, ecologie, diversitate, constiinta sociala si incluziunea sociala la locul de munca. Potrivit studiului, angajatii din  categoria Spectatorilor si a Deconectatilor Social intentioneaza in proportie de 28% sa isi schimbe locul de munca in urmatoarele sase luni.
 
„Conferinta despre D&I este cel mai mare festival pentru promovarea incluziunii la munca in Romania. Celor peste 600 de aliati care au participat le-am oferit, prin BARES.DI, un instrument prin care sa masoare concret cum se simt angajatii la serviciu in 2024 si cum putem sa construim impreuna o Romanie productiva si motivata. Avem nevoie de lideri care stabilesc obiective de incluziune ambitioase, dar adaptate la ce traiesc angajatii lor in fiecare zi in organizatii. Asociatia OPEN MINDS sustine acest demers prin parteneriate public-private care sa creasca, in timp, nivelul de constientizare si numarul de romani care practica incluziunea la locul de munca”, declara Mirela Tanase, vicepresedinte al Asociatiei OPEN MINDS si organizator al Conferintei despre Diversitate & Incluziune.
 

Cele „patru Romanii” de la serviciu si sentimentul de incluziune

  • Avangardistii incluziunii (30% dintre angajatii din Romania) sunt cei mai activi aliati pentru incluziune si se simt deseori inclusi la munca.
  • Centratii pe sine (26% din populatia activa in Romania) sunt preocupati mai degraba de binele propriu si aleg sa nu sustina diversitatea si incluziunea la munca.
  • Spectatorii sociali (30% dintre angajatii romani) nu se implica in problemele de incluziune si nu au o reactie atunci cand asista la discriminare.
  • Deconectatii social (14% dintre respondenti) se simt cel mai des exclusi de la locul de munca si nu sunt multumiti de stilul lor de viata.

Angajatii care nu se simt inclusi sunt mai vulnerabili la discriminare la locul de munca

Pentru romanii din grupul Spectatorilor si al Deconectatilor social, discriminarea creeaza un cerc vicios: angajatii se simt exclusi, ceea ce le afecteaza motivatia si starea de bine la munca, iar demisia este solutia aleasa pentru schimbare.
  • Doar 12% dintre Deconectatii social se simt inclusi la locul de munca, aproape de trei ori mai putin decat Avangardistii incluziunii (34%).
  • In acelasi timp, 32% dintre Spectatorii Sociali se simt uneori exclusi de la locul de munca.
  • Dintre toti angajatii activi din Romania, grupul Deconectatilor social raporteaza cel mai mic nivel de motivatie (11%) si doar 10% declara ca se simt bine la munca.
  • Retentia are de suferit: acesti angajati au cea mai ridicata intentie de a-si schimba locul de munca in urmatoarele sase luni - 29% in cazul Deconectatilor Social, respectiv 27% in randul Spectatorilor Sociali.
„Cele patru Romanii nu au alta varianta decat sa lucreze impreuna. De aceea, cel mai natural loc in care sa faci educatie pentru incluziune este locul de munca, iar tema pe care le-o propunem angajatorilor pentru 2024 este sa identifice modalitatile prin care ii pot sprijini pe angajatii neimplicati – un grup de aproximativ 3 milioane de romani Spectatori si Deconectati - sa se simta mai bine la munca si sa devina Avangardisti ai incluziunii”, declara Paul Acatrini, Research Director & Managing Partner Cult Research.

Abordari propuse de experti in Conferinta despre Diversitate & Incluziune

Cea de-a doua editie a Conferintei pentru Diversitate si Incluziune organizate de Asociatia OPEN MINDS a reunit 58 de experti si lideri de opinie care au prezentat bune practici pentru profesionistii care vor sa faca din organizatiile lor medii incluzive pentru fiecare angajat.
 
Printre abordarile propuse de experti pentru cresterea sentimentului de incluziune la munca au prioritate imbunatatirea politicilor de recrutare si onboarding si crearea mai multor ocazii in care angajatii se cunosc si lucreaza impreuna. Alte solutii includ crearea unor programe de invatare continua, introducerea serviciilor de consiliere pentru persoanele discriminate si promovarea incluziunii in educatie.
  • „Este o linie foarte subtire intre a fi valid si a fi invalid. Trebuie sa ne dam seama ca avem nevoie sa fim diferiti si putem fi impreuna”, sustine Adela Hanafi, Presedinte, Asociatia CONIL.
  • „In Romania, doar 1% dintre adultii cu autism au un job, desi pana la 50% dintre ei pot face fata unui loc de munca”, sustine Anca Dumitrescu, Presedinte, Asociatia Autism Voice.
  • „In universitati avem datoria de a creste contactul studentilor cu toti oamenii din jurul nostru”, declara Laura Grunberg, Prof. Univ. si Coordonator al Planului de Egalitate de Gen, Universitatea Bucuresti.
Peste 600 de profesionisti din mediul de business, ONG-uri, activisti, reprezentanti din institutii publice, precum si din institutii de invatamant pre-universitar si universitar si reprezentanti din societatea civila au urmarit dezbaterile in Casa Universitarilor si online, pe pagina evenimentului. Valoarea de 10.000 euro, obtinuta din vanzarea biletelor, este donata integral Asociatiei CONIL care lupta pentru integrarea persoanelor cu dizabilitati.
 
 
***
 
Despre BARES.DI
BARES, Barometrul Romaniei Responsabile, este initiativa de Research & Development creata inca din 2022 de Cult Research si GRF+. Ca metodologie, studiul a introdus pentru prima data in Romania LOHAS (Lifestyles of Health and Sustainability). A fost folosita metoda CAWI, printr-un chestionar online prin intermediul CultIO, platforma care ofera acces la un panel de peste 40.000 respondenti. Studiul este relevant la nivel national, realizat pe un esantion de 806 de respondenti.
 
Despre OPEN MINDS - Asociatia pentru Diversitate si Incluziune
OPEN MINDS - Asociatia pentru Diversitate si Incluziune, infiintata in anul 2023 de catre Exploratist - Agentie de Employee Experience, este o organizatie nonguvernamentala care faciliteaza implicarea companiilor in vietile comunitatilor locale, prin actiuni cu impact pozitiv care genereaza atasament, credibilitate si incredere. Asociatia integreaza agendele organizatiilor cu initiative ale societatii civile, in abordari pe termen lung si cu impact sporit.
Asociatia este dedicata dezvoltarii proiectelor educationale si sociale, promovand inovatia si designul empatic pentru a sprijini diverse categorii de beneficiari. Cu sprijinul partenerilor sai, OPEN MINDS continua sa creeze oportunitati de dezvoltare si incluziune pentru comunitati vulnerabile.
 
Despre Cult Research
Cult Research se angajeaza sa furnizeze perspective si informatii valoroase care contribuie la o intelegere mai buna a fenomenelor din societate si la adaptarea organizatiilor la aceste realitati. Oferind analize si date pe diverse subiecte de interes national, compania isi propune sa contribuie la formarea unei societati in care calitatea vietii este imbunatatita constant.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Evenimente

JOBS

Poti consulta aici lista job-urilor de HR deschise in companiile membre HR Club. Daca esti membru HR Club si vrei sa promovezi un job din cadrul companiei tale, scrie-ne la adresa: office [at] hr-club.ro. Logheaza-te cu contul de membru HR Club si poti vedea CV-uri ale profesionistilor de HR in cautare de noi provocari. De asemenea, daca iti cauti un job, ne poti trimite CV-ul tau; acesta va fi vizibil doar membrilor HR Club, in sectiunea de CV-uri.

Romania Capgemini Engineering
Genpact
Bucuresti
Accace
Timisoara

Parteneri Anuali