Cum poate tehnologia AI sa sustina dezvoltarea potentialului uman? O incursiune in experientele imersive

Desi avem senzatia ca tehnologia AI este un produs recent, ea este prezenta in vietile noastre inca din prima parte a secolului trecut. De la conceptualizarea sa in 1935 de catre Allan Turing si scrierea primului program de tip AI in 1951 de catre Christopher Strachey pana in ziua de azi cand este folosit deja in diagnosticarea unei game largi de boli, aceasta tehnologie a starnit interes si teama in proportii egale. 
 
De ce discutam insa despre AI intr-un domeniu cum este cel de Formare & Dezvoltare care este caracterizat de experiente profund personale, in care vorbim despre conexiune human-to-human, si care se afla sub o palarie mult mai larga, numita mai mult decat simbolic, “Human Resources”?
 
Ca sa raspundem la aceasta intrebare, haideti sa luam cateva exemple din zona de vanzari si cea de management.

Stim cu totii ca in vanzari, un proces de vanzare formalizat este unul dintre ingredientele succesului. 

La fel, stim si ca reprezentantii unei forte de vanzari numeroase si extinse ar trebui sa fie aliniati pana la suprapunere in ceea ce priveste elementele esentiale ale unei interactiuni cu un client. Ca fazele precum investigarea unei oportunitati de vanzare sau demonstrarea capabilitatilor trebuie sa fie parcurse dupa acelasi cadru, indiferent daca reprezentantul este un junior sales cu 6 luni de experienta din Iasi sau un senior sales la Oradea. Sau ca tratarea celebrei obiectii din vanzari, “este scump”, ar trebui sa fie facuta la fel, de fiecare data intreband: “Scump in comparatie cu ce?”
 
Daca lasam deoparte vanzarea si ne indreptam spre management, nu ne-am dori oare ca feedback-ul referitor la un comportament mai putin productiv, sa se desfasoare de fiecare data dupa acelasi cadru? Indiferent in ce departament il intalnim, indiferent cine este managerul care ofera feedback-ul sau angajatul care il primeste?
 
Cum putem sa ne asiguram ca aceste comportamente esentiale sunt folosite unitar, de catre toti angajatii, in munca de zi cu zi?

Cea mai avansata solutie la aceasta provocare poarta numele Pitchboy, si este un simulator de conversatie ce ofera experiente imersive menite sa sustina formarea profesionala.

Asa cum sportivii se antreneaza prin diverse exercitii pentru a-si forma memoria musculara, simulatorul Pitchboy ii ajuta pe angajati sa-si dezvolte acele automatisme esentiale pe care ar trebui sa le foloseasca pe parcursul unei conversatii. 
 
Asa cum simulatorul de zbor ii ajuta pe piloti sa se antreneze in conditii reale, si Pitchboy este un simulator de zbor pentru o diversitate mare de roluri din companii si care are misiunea de transforma cunostintele in competente prin replicarea unor conversatii reale din munca de zi cu zi.

Cum face asta?! Cu ajutorul Realitatii Virtuale si al Inteligentei Artificiale.

Realitatea virtuala ne ajuta sa simulam mediul in care se desfasoara conversatia (birou, magazin) iar cu ajutorul IA construim personajul cu care utilizatorul va dialoga, in conditii foarte apropiate de realitate. Odata dezvoltat, role play-ul poate fi jucat de oriunde, de pe orice echipament si de ori cate ori este nevoie.
 
Pentru simulari se pot dezvolta formate audio pentru conversatii telefonice (conversatii cu Clienti in Telesales) sau scenarii video. Acestea pot fi 2D (pentru un role play care are loc la un birou) sau 360° pentru role play-uri care se desfasoara in medii complexe (camere de triaj in sectiile de urgenta ale unui spital). De asemenea putem folosi tehnologia deep fake video pentru a crea avatarul clientului si mediul in care se desfasoara interactiunea.
 
Conversatia cu persoana care este in formare este purtata pe baza unui proces predefinit, a unui arbore decizional si a recunoasterii unor cuvinte cheie pe care interlocutorul uman trebuie sa le foloseasca.
 
Role play-ul va fi inregistrat ceea ce inseamna ca utilizatorul il poate revedea si intelege cum a pus in practica cunostintele. Dupa fiecare role play Pitchboy ii va oferi feedback utilizatorului si va pastra punctajul obtinut in baza de date. Astfel dezvoltarea unei competente pe parcursul mai multor role-play-uri va putea fi usor observata atat de catre utilizator cat si de catre manager.
 
Un alt beneficiu al folosirii simulatorului este faptul ca se va desfasura de fiecare data la fel astfel ca angajatii vor putea sa deprinda exact aceleasi rutine esentiale din cadrul unui proces (de vanzare, de oferire a feedback-ului, etc.).
 
Pitchboy poate sa testeze cunostintele prin simple quizz-uri sau poate sa dezvolte role play-uri in care utilizatorul este ghidat in timpul interactiunii astfel incat acesta sa continue sa invete si sa exerseze, concomitent. In final putem crea simulari chiar si in conditii dificile, in care nu exista plasa de siguranta, (exact ca intr-un joc video) astfel incat competentele sa fie atat de bine dezvoltate incat interactiunea ulterioara cu un client real sa i se para angajatului foarte facila.
 
In concluzie, tehnologia AI poate fi utilizata in directia augmentarii potentialului uman fiind un sprijin al practicienilor in resurse umane. 
 
 
 
 

Evenimente

JOBS

Poti consulta aici lista job-urilor de HR deschise in companiile membre HR Club. Daca esti membru HR Club si vrei sa promovezi un job din cadrul companiei tale, scrie-ne la adresa: office [at] hr-club.ro. Logheaza-te cu contul de membru HR Club si poti vedea CV-uri ale profesionistilor de HR in cautare de noi provocari. De asemenea, daca iti cauti un job, ne poti trimite CV-ul tau; acesta va fi vizibil doar membrilor HR Club, in sectiunea de CV-uri.

Parteneri Anuali