Unul dintre trendurile actuale in materie de modele de operare in organizatii este cel Agile. Pe scurt, acesta presupune un mediu de lucru colaborativ, organizat in procese care scurteaza timpii de lucru si simplifica rezolvarea problemelor. Totodata, Agile contribuie la imbunatatirea experientei clientilor si angajatilor.
Dintre nenumaratele companii care incep acest proces de transformare schimband procesele, structurile si tehnologiile, 70% considera ca schimbarea culturii organizationale reprezinta principala provocare.
De aceea, tema celei de-a saptea editii HR Connect: Future is NOW, organizata de NN Romania si HR Club, a adresat exact aceasta situatie tot mai des intalnita. Te invitam sa descoperi mai departe cateva dintre informatiile cheie impartasite de speakeri.
Top 3 lucruri esentiale de stiut despre transformarea Agile a organizatiei
1. O transformare Agile reusita nu poate exista fara a lua in calcul mindsetul si cultura
Transformarea Agile a organizatiilor este un proces in care mindsetul si cultura joaca un rol cheie, conform speakerului principal, Eszter Martin, Chief People Officer la NN Romania.
„In cele mai multe cazuri, oamenii nu se gandesc la elementul cheie, care poate determina esecul sau succesul implementarii Agile: mindsetul. Daca acesta nu este setat si daca echipa nu pleaca de la premisa ca transformarea este una complexa, care influenteaza cultura organizatiei si presupune timp, rezultatele nu vor fi cele asteptate”, explica Eszter Martin.
Eszter Martin povesteste despre primele initiative ale NN Group de a incerca metodologia Agile pe plan international, ca solutie pentru o organizare interna simplificata si eficientizata, dar si pentru a sustine echipa si a raspunde mai bine la nevoile clientilor. Acest prim gand s-a nascut in 2016, iar in 2018, Eszter avea intregul plan pregatit de a fi pus in aplicare in primele doua tari – Ungaria si Polonia.
„Trebuie sa respecti cultura locala, a companiei, dar si a tarii in care faci schimbarea. Nu poti trece peste cultura, ci trebuie sa o integrezi, ca lucrurile sa mearga bine”, explica Eszter.
2. Implicarea leadershipului este esentiala pentru o transformare reala
„Transformarea incepe intotdeauna de la leadership. Cand echipa de lideri este complet implicata in implementare, atunci organizatia e pregatita sa inceapa procesul. Nu poti incepe transformarea fara ca leadershipul sa fie 100% implicat. In plus, este nevoie sa existe un confort psihologic in cadrul echipei; fiecare angajat sa stie de ce se schimba lucrurile si care e impactul schimbarii.
Nu trebuie doar sa faci lucrurile intr-un mod Agile, ci sa fii Agile – sa traiesti valorile si principiile, sa ajustezi comportamentele si actiunile, sa iti asumi un rol si sa conduci echipa spre succes”, – sunt concluziile desprinse de Eszter din experienta sa de peste 20 de ani de cariera.
„Cum iti pregatesti echipa? Comunicand foarte bine. Mai intai, trebuie sa explici ce va urma si de ce este benefic, sa creezi awareness, sa creezi oportunitati pentru ca ei sa puna intrebari. Apoi, sa ii determini pe membrii echipei sa isi doreasca si ei foarte mult schimbarea. Explica-le de ce se intampla transformarea si cum ii va ajuta. Fa-i sa isi doreasca atat de mult rezultatul incat sa fie chiar ei liderii schimbarii”, sunt sfaturile pe care le-a oferit speakerul participantilor.
3. Agile nu este o solutie sau un scop, ci un mod de lucru
Agile nu este doar o schimbare de structura in organizatie, ci un nou model de lucru care presupune o pivotare de mindset si de cultura – este un adevar mentionat de toti invitatii editiei.
„Transformarea intr-o organizatie Agile nu ar trebui sa fie un scop in sine, ci un mod de lucru care ajuta compania sa-si atinga obiectivele sau sa rezolve o situatie concreta”, atrage atentia Eszter Martin.
Cu faptul ca transformarea in sine nu trebuie sa fie scopul final este de acord si Mihai Tudor, Director Enterprise Agility in cadrul London Stock Exchange Group. „Starea continua de schimbare nu e benefica; a transforma schimbarea intr-un obiectiv in sine devine un risc, caci intervin oboseala, incertitudinea, iar un business are nevoie de predictibilitate”, explica el.
Totodata, deschiderea catre schimbare si crestere a echipelor este esentiala. „Atat timp cat compania doreste sa utilizeze metodologia Agile, trebuie sa stie ca ea presupune, in primul rand, un mindset centrat pe crestere, invatare continua, dezvoltarea fiecarei persoane din companie”, concluzioneaza Raluca Borborici, People Manager, Connections Consult.
Cum decide o companie ca este momentul sa devina Agile?
Daca transformarea in sine nu este obiectivul propriu-zis al organizatiei, ea trebuie sa aiba un alt scop la baza. Acesta poate fi diferit, in functie de companie.
„Am observat, de-a lungul timpului, nevoi diferite ale companiilor. De exemplu, in organizatii mici si medii, departamentul de resurse umane este, de fapt, reprezentat de o singura persoana. In acest caz, expertul trebuie sa aiba mereu instrumente flexibile la realitatile schimbatoare. Alta motivatie este cea a organizatiilor mai mari de a aduce mai multa structura atunci cand in companie au loc multiple schimbari”, spune Cristina Baghiu, Co-fondator al comunitatii Agile People Romania si instructor acreditat Agile HR.
Pe langa aceste motive, exista si alte cateva posibile motivatii: adaptarea la nevoile clientilor, depunerea unui efort pentru a adaptarea la complexitatea si rapiditatea cu care se schimba lucrurile in piata, rezolvarea unor situatii specifice sau eficientizarea unor procese.
„Momentul potrivit pentru transformare poate veni si odata cu anumite evenimente semnificative care apar in viata organizatiei, evenimente care declanseaza anumite procese ce implica inclusiv modul in care echipele lucreaza impreuna. Totodata, poate fi si acel moment in care echipa realizeaza ca obiectivele ambitioase ale companiei nu pot fi atinse facand lucrurile ca si pana acum. Asadar, vorbim despre un trigger venit din nevoia acuta, reala”, adauga Mihai Tudor.
„Exista companii care nici macar nu stiu ca sunt Agile, dar aplica deja o mentalitate Agile exemplara. Au procese si practici aliniate cu acest mindset”, completeaza Cristina Baghiu.
Care sunt provocarile principale ale transformarii Agile?
Cand vine vorba despre provocari, invitatii editiei identifica unele principale, des intalnite in organizatii:
-
Alinierea obiectivelor si a leadershipului organizatiei
-
Subestimarea complexitatii schimbarii si durata ei – „Este necesara multa rezilienta ca organizatie”, spune Raluca Borborici.
-
Complexitatea dezvoltarii oamenilor – „Fiecare membru al echipei are un learning path diferit, e greu sa estimezi ce inseamna sa ajuti oamenii impactati de schimbare sa opereze intr-un mod – uneori fundamental – diferit”, considera Mihai Tudor.
Ce au in comun organizatiile Agile?
Cele trei elemente comune de baza care definesc o organizatie Agile sunt focusul pe client, planificarea continua si confortul psihologic in cadrul echipei.
„Organizatiile Agile stiu foarte bine ce vor clientii, vorbesc des cu ei, au o bucla de feedback constanta si eficienta”, spune Mihai Tudor.
„Exista o zona de autonomie si de empowerment, se incurajeaza ideea de trial and error. Exista increderea ca fiecare membru este acolo pentru a contribui si eroarea e acceptata si contribuie la cresterea individului si a echipei”, spune Raluca Borborici.
Este posibila transformarea Agile partiala? Dar efectuata cu expertiza externa?
Unele companii iau in calcul optiunea de a implementa o transformare Agile doar in anumite departamente ale organizatiei. Aceasta varianta poate functiona, insa doar daca este luat in calcul tot ciclul de dezvoltare al unui produs sau serviciu.
„Depinde de problema care are nevoie de rezolvare. Este util sa identifici in ciclul de dezvoltare al produsului care sunt toate echipele implicate, ce departament este sub stres sau nu functioneaza optim. Iti dai seama care sunt diviziile care trebuie sa intre in transformare”, descrie Mihai Tudor procesul de luare a deciziei.
Pentru organizatiile care nu au expertiza interna in principiile Agile, solutia poate fi una hibrida. „Cand ai o organizatie complexa, cunostintele despre procese interne, oameni, clienti, sunt foarte dificil de cunosc in doar cateva luni. De aceea, trebuie sa apelezi la consultanta intr-un mod strategic”, spune Mihai. Mindsetul potrivit este acela de a veni catre consultant cu o cerinta concreta si coordonate foarte clare, pentru ca acesta sa ii invete pe cei din companie cum sa procedeze.
Orice transformare poate fi privita ca o oportunitate
In final, speakerii editiei au scos in evidenta faptul ca transformarile organizationale, desi sunt complexe si uneori intimidante, ele reprezinta mereu o oportunitate excelenta.
„O transformare este o oportunitate. In timpul unei transformari se intampla lucruri interesante, initiativa e binevenita si poate reprezenta o sansa de crestere. Pentru unii poate insemna stres mental si incertitudine, pentru altii este ceva ce asteapta - oportunitati noi, roluri noi”, concluzioneaza Mihai Tudor.
„Nu va fie teama de schimbare. Avantajul Agile este acela ca pune in legatura directa businessul si omul - nu doar clientul, ci si colegii, cei care fac posibil business-ul”, spune Raluca Borborici.
Participantii au luat cu ei aceste concluzii si au primit raspunsuri la intrebarile lor. Te asteptam la urmatoarele ocazii de a participa la discutii captivante cu speakeri exceptionali, pe tematici actuale din industria resurselor umane.
Pentru a nu rata evenimentele viitoare dedicate expertilor in HR, urmareste paginile NN Romania si HR Club.