Triajul, telemunca si programul de munca – navigand printre neclaritatile legislative

Autori: Ioan Dumitrascu (partener), Cristina Tudoran (senior associate), Alexandru Moraru (associate) - Filip & Company

In ultimele zile au fost adoptate si au intrat in vigoare Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2020, Legea nr. 55/2020, Hotararea Guvernului nr. 394/2020 privind declararea starii de alerta si masurile care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 („Hotararea Guvernului”), Ordinul nr. 3577/831/2020 pentru ocrotirea securitatii si sanatatii angajatilor la locul de munca, Ordinul nr. 1731/832/2020 privind masurile pentru prevenirea contaminarii cu noul coronavirus, precum si Ordinul nr. 874/81/2020 2020 privind instituirea obligativitatii purtarii mastii de protectie, a triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor pentru prevenirea contaminarii cu virusul SARS-CoV-2 pe durata starii de alerta. De asemenea, Hotararea de Guvern a abrogat implementarea Hotararii Comitetului National pentru Situatii de Urgenta nr. 24/2020.

Acestea contin prevederi contradictorii in ceea ce priveste triajul epidemiologic, telemunca si individualizarea programului de lucru. Astfel:

1. Asigurarea triajului epidemiologic

Potrivit Legii nr. 55/2020, pe durata starii de alerta, prin ordin comun al ministrului sanatatii si ministrului afacerilor interne se poate institui obligativitatea organizarii activitatii operatorilor economici astfel incat sa se asigure la intrarea in sediu, in mod obligatoriu, triajul epidemiologic prin masurarea temperaturii. Pentru personalul propriu, triajul epidemiologic consta in masurarea temperaturii prin termometru noncontact. Pentru vizitatori, legea nu clarifica ce echipament trebuie utilizat, facand referire generica la masurarea temperaturii.

Prin Hotararea de Guvern se instituie obligatia operatorilor economici de a efectua la intrarea in sediu triajul epidemiologic, atat pentru personalul propriu cat si pentru vizitatori, in conditiile stabilite prin ordin comun.

Dupa o perioada de incertitudine sub aspectul obligativitatii triajului epidemiologic, prin prisma instituirii unei obligatii fara a stabili conditiile in care aceasta trebuia indeplinita, Ordinul nr. 874/81/2020 a fost publicat in Monitorul Oficial, astfel ca incepand cu 22 mai 2020, operatorii economici au obligatia de a-si organiza activitatea astfel incat sa efectueze triajul epidemiologic atat pentru salariati, cat si pentru vizitatori.

In ceea ce priveste personalul propriu, Ordinul nr. 874/81/2020 prevede obligativitatea triajului epidemiologic si a dezinfectarii mainilor la intrarea in sediu. Triajul epidemiologic consta in (i) masurarea temperaturii prin termometru noncontact si (ii) observarea simptomelor respiratorii de tipul tusei frecvente, stranutului sau a starii generale modificate. In situatia in care temperatura salariatului depaseste 37,3ºC, cu luarea in considerare a marjei de eroare a dispozitivului, se va repeta masuratoarea peste 2-5 minute, pentru a permite corpului sa se aclimatizeze astfel incat temperatura ilustrata de aparat sa fie cea reala. In cazul in care fie temperatura salariatului depaseste pragul mentionat, fie acesta prezinta simptome respiratorii, accesul acestuia nu va fi permis la locul de munca si va fi trimis pentru un consult la medicul de familie pentru a determina daca este suspect de Covid-19 sau are alta afectiune.

Mai mult, persoanele cu functie de conducere din fiecare unitate (sefii de structura) au responsabilitatea de a dispune triajul observational al angajatilor din subordinea directa. Ordinul nr. 874/81/2020 nu explica ce anume presupune triajul observational. Totusi, Ordinul  nr. 3577/381/2020 mentioneaza la art. art. 1 alin. (1) lit. r) ca triajul observational se realizeaza prin verificarea temperaturii salariatului la inceputul programului de lucru si ori de cate ori este necesar pe parcursul acestuia.

In ce priveste celelalte persoane, altele decat personalul propriu, acestora le este permis accesul in incinta numai daca in mod rezonabil, au motive justificate de a se afla in acea incinta si trec de triajul epidemiologic, dupa dezinfectarea prealabila a mainilor. In cazul in care este necesara doar predarea unor documente, colete etc., aceasta se va realiza in afara incintei, direct persoanei careia ii sunt destinate.

Triajul epidemiologic al vizitatorilor consta in aceleasi doua etape mentionate mai sus (i) luarea temperaturii cu termometrul noncontact si (ii) observarea simptomelor respiratorii. Daca la prima masurare temperatura depaseste 37,3oC, masurarea se va reface dupa 2-5 minute. Astfel, Ordinul 74/81/2020 clarifica faptul ca si in cazul vizitatorilor temperatura este masurata cu un termometru noncontact. Daca temperatura inregistrata nu depaseste 37,3oC, iar persoana nu prezinta alte simptome respiratorii, i se permite accesul doar insotita de catre o persoana din sediu si dupa inregistrarea biroului/camerei/departamentului unde va merge.

Din pacate, terminologia utilizata in Ordinul 874/81/2020 lasa loc de interpretari. Astfel, legiuitorul alterneaza notiunile de sediu si incinta, fiind dificil de inteles daca masura triajului epidemiologic care vizeaza alte persoane decat angajatul propriu se aplica in orice sediu al operatorului economic, inclusiv sedii secundare, puncte de lucru ori alte locatii ale operatorului economic. Mai mult, masura insotirii vizitatorului si inregistrarii camerei unde va merge nu va putea fi aplicata in cazul unor activitati comerciale care implica un numar mare de vizitatori de tipul marilor centre comerciale. Cu toate acestea, Ministerul Sanatatii a facut o serie de precizari in data de 26 mai 2020, clarificand faptul ca triajul epidemiologic se va realiza la intrarea intr-un spatiu inchis, inclusiv spatii comerciale, unitati de prestari servicii etc. si ca in cazul spatiilor comerciale nu se va aplica obligatia insotirii clientului de catre o persoana din sediu.

Totodata, angajatorul are obligatia de a desemna persoanele insarcinate cu efectuarea triajului epidemiologic si de a actualiza in mod corespunzator fisa postului angajatului respectiv. Totusi, exista o necorelare si cu privire la aceasta obligatie. Astfel, potrivit art. 1 alin. (1) lit. q din Ordinul 3577/831/2020, angajatorul trebuie sa desemneze un responsabil pentru verificarea temperaturii tuturor persoanelor care intra in unitate/institutie. Totusi nici Ordinul 3577/831/2020, nici Ordinul 874/81/2020 nu mentioneaza daca acest responsabil va efectua si etapa observarii prezentei simptomelor respiratorii in cadrul triajului epidemiologic.

Este de mentionat ca atat in cazul salariatilor, cat si in cazul vizitatorilor, triajul epidemiologic se va efectua fara inregistrarea datelor cu caracter personal. Aceasta prevedere determina alte probleme mai ales in legatura cu angajatii care ar prezenta simptome sau o temperatura ridicata si ar trebui deci indrumati catre medic.

Fiind o obligatie reglementata de Hotararea de Guvern in aplicarea art. 5 alin. (3) lit. f) din Legea nr. 55/2020, pentru nerespectarea acestei obligatii poate fi aplicata o amenda contraventionala in cuantum cuprins intre 1.000 si 5.000 RON.

2. Prioritizarea telemuncii

Potrivit Legii nr. 55/2020, pe durata starii de alerta, „angajatorul poate dispune, cu consimtamantul angajatului, desfasurarea activitatii in regim de telemunca sau munca la domiciliu”. Astfel, spre deosebire de perioada starii de urgenta, pe durata starii de alerta telemunca nu mai poate fi dispusa unilateral de angajator.

Pana luni, 18 mai 2020, in temeiul Hotararii CNSU, angajatorii aveau obligatia organizarii activitatii astfel incat munca sa se desfasoare de la domiciliul angajatilor. In prezent, aceasta prevedere nu mai este in vigoare ca urmare a abrogarii Hotararii CNSU.

Potrivit Ordinului nr. 3577/381/2020, in conditiile respectarii masurilor de prevenire a raspandirii SARS-CoV-2, inclusiv prestarea activitatii in regim de telemunca sau munca la domiciliu „poate ramane o prioritate”.

Spiritul legislatiei adoptate este acela de a ocroti sanatatea salariatilor prin masuri de distantare, or, telemunca este o astfel de masura. Totodata, Ghidul elaborat de Ministerul Muncii pentru revenirea la locul de munca recomanda continuarea telemuncii acolo unde atributiile postului permit acest lucru. Si la nivel european, Comisia Europeana si Agentia Europeana pentru Securitate si Sanatate in Munca recomanda ca persoanele din categoriile vulnerabile sa lucreze de acasa in contextul pandemiei.

Asadar, desi nu mai este obligatorie, este recomandabila prioritizarea continuarii telemuncii, acolo unde specificul postului permite si daca nu exista motive temeinice pentru a rechema salariatii la locul de munca astfel incat sa se previna raspandirea coronavirusului.

Daca nu au fost incheiate deja acte aditionale, va fi obligatorie incheierea lor cu salariatii care vor presta in continuare telemunca.

Individualizarea programului de munca

2.1. Obligatie sau posibilitate?

Din punct de vedere cronologic, OUG nr. 70/2020 reglementeaza implementarea programelor individualizate de munca drept o obligatie a angajatorilor („angajatorii (...) au obligatia de a stabili programe individualizate de munca”), iar Hotararea CNSU (iesita intre timp din vigoare) a reluat aceasta obligatie in sarcina angajatorilor, stabilind ca operatorii economici au obligatia de a lua masuri pentru „decalarea programului de lucru”.

In schimb, Legea nr. 55/2020 reglementeaza programele individualizate de munca drept o posibilitate a angajatorilor („angajatorii (...) pot stabili programe individualizate de munca”). Similar, Ordinul nr. 3577/831/2020 stabileste ca angajatorii „pot individualiza programul de lucru al angajatilor”.

Intrebarea care se pune in acest context este daca este obligatorie individualizarea programului de lucru al angajatilor.

Conform Ordinului nr. 3577/381/2020, angajatorii pot individualiza programul de lucru al angajatilor astfel incat sa se asigure existenta unui interval de minimum o ora la inceperea si terminarea programului de munca, pe parcursul a minimum 3 ore, in transe de minimum 20% din personal, in cazul angajatorilor cu un numar mai mare de 50 angajati care desfasoara activitatea in acelasi spatiu de lucru (indiferent daca salariatii apartin unor angajatori diferiti). Pentru alinierea la aceste prevederi, este necesara stabilirea a cel putin 3 intervale de lucru (i.e. 08:00 – 16:30, 09:00 – 17:30, 10:00 – 18:30) si impartirea personalului intre aceste intervale.

Din punctul de vedere al sigurantei juridice, este recomandabil sa fie respectate toate prevederile individualizate continute momentan in legislatia mentionata.

2.2. Este necesar consimtamantul salariatilor?

O alta contradictie aparuta la nivelul actelor normative vizeaza necesitatea consimtamantului salariatilor pentru implementarea programului de munca individualizat. Legea nr. 55/2020 stabileste ca programele de lucru individualizate se stabilesc „fara acordul salariatului”. In schimb, OUG nr. 70/2020 initial reia aceasta prevedere la art. 8 alin. (1), stabilind ca nu este necesar acordul salariatului. In schimb, la alineatul imediat urmator se prevede ca „programul de munca individualizat si modul de repartizare a acestuia pe zile se stabilesc in actul aditional la contractul individual de munca”.

Avand in vedere ca si OUG nr. 70/2020 stabileste initial ca nu este necesar acordul salariatului, este posibil ca alineatul urmator care vorbeste despre actul aditional sa fie rezultatul unei erori de tehnica legislativa, iar intentia ambelor acte normative este ca angajatorul sa poata implementa unilateral aceasta masura.

Aceasta informare nu reprezinta consultanta juridica. Pentru mai multe detalii, va rugam sa ne contactati.

Echipa Filip & Company acorda asistenta juridica in toate domeniile de expertiza relevante din perspectiva impactului socio-economic si financiar al epidemiei Covid-19, acoperind atat legislatia muncii si relatia angajatori-angajati, cat si ingrijorarile pe planul protectiei datelor cu caracter personal, relatia cu partenerii contractuali (de la furnizori, clienti, contracte cu locatori sau de credit) si riscurile concurentiale la care se expun companiile.

 

 

JOBS

Poti consulta aici lista job-urilor de HR deschise in companiile membre HR Club. Daca esti membru HR Club si vrei sa promovezi un job din cadrul companiei tale, scrie-ne la adresa: office [at] hr-club.ro. Logheaza-te cu contul de membru HR Club si poti vedea CV-uri ale profesionistilor de HR in cautare de noi provocari. De asemenea, daca iti cauti un job, ne poti trimite CV-ul tau; acesta va fi vizibil doar membrilor HR Club, in sectiunea de CV-uri.

A&D Pharma
Bucuresti
UNIQA Asigurari
Bucuresti

Parteneri Anuali