Cheia angajatorului ideal in prezent si viitor: O cultura organizationala colaborativa si un management flexibil. Concluziile editiei 4 HR Connect: Future is now

In vreme ce milenialii avanseaza in lumea profesionala, iar generatia Z se pregateste pentru primul sau al doilea job, angajatorii experimenteaza situatii si provocari noi.

Specialistii in resurse umane cauta noi strategii de recrutare si retentie, aflandu-se in plin proces de invatare despre nevoile, cerintele si valorile celor mai noi generatii. Simultan, expertii in HR lucreaza si la gestionarea eficienta a echipelor multigenerationale, in care angajatii seniori simt adesea ca relationarea si lucrul cu valul nou de tineri sunt dificile – si viceversa.

Al patrulea eveniment HR Connect: Future is now, organizat de NN Romania si HR Club, a adresat holistic acest subiect mai actual decat oricand. Tema intalnirii a fost „Generatiile (vor) X, Y, Z… Asteptari si valori profesionale in prezent si viitor”, iar speakerii editiei au oferit insighturi valoroase pentru abordarea strategica a managerilor si a departamentelor de HR.

Care sunt diferentele principale dintre generatii?

Cand vine vorba despre nevoi si valori prioritare, generatia Z are o apetenta puternica spre un mediu de lucru colaborativ, cu manageri intelegatori si empatici. Pentru membrii acestei generatii, climatul este esential; cauta apartenta, sustinere, evita micro-managementul si cauta sa li se incurajeze autonomia si creativitatea.

Pe de alta parte, pentru mileniali sunt mai importante reputatia angajatorului, recunoasterea performantelor si statutul profesional, in timp ce generatiile X si Baby Boomers valorizeaza validarea autoritatii, respectul si stabilitatea.

Unde se intersecteaza toate generatiile?

La o prima vedere, se pot observa multe diferente la capitolul nevoi, cerinte si valori, de la o generatie la alta. Totusi, specialistii ajung la concluzia ca similitudinile primeaza, insa exista nuante diferite, pe care e esential ca managerii si directorii de HR sa le ia in calcul si sa le adreseze.

„Unele beneficii par specifice anumitor generatii. De fapt, ele sunt apreciate de toate, doar ca in mod diferit. De exemplu, generatia Z pretuieste si foloseste flexibilitatea de la job ca sa isi urmeze pasiunile si studiile, generatiile X, Y si Baby Boomers pentru a se putea ocupa de familie, de un copil mic sau pentru a ingriji un parinte sau un bunic bolnav”, explica Vesna Dusilevici, Reward & Recognition Manager Rompetrol.

„Toata lumea vrea sa se simta bine la job si sa aiba rezultate. Nevoile generatiilor sunt prioritizate diferit, dar sunt similare. Cultura organizationala ar trebui sa includa un mediu colaborativ, o zona pentru dezvoltare, afiliere si beneficii. Suna ideal, dar daca se lucreaza in aceasta directie, toate generatiile vor dori sa dea tot ce au mai bun la job”, completeaza Maria Badea, HR Manager Zentiva.

Cum se gestioneaza eficient o echipa multigenerationala?

„Cred ca provocarea principala pentru manageri si oamenii din HR este sa ramana flexibili si sa inteleaga ca un singur sablon nu mai functioneaza. Nu poti implementa acelasi program de engagement si retentie pentru toata lumea, ci e necesar sa folosesti metode diferite pentru fiecare generatie. Trebuie sa cream un mediu asertiv, non-ierarhic, agile, iar cheia succesului este sa ascultam activ, sa luam feedback-ul si sa ne adaptam constant”, explica Mihaela Ionita, Director HR ING Bank Romania.

O echipa multigenerationala are, totusi, avantajul de a se transforma intr-un ecosistem de invatare continua, acest proces desfasurandu-se multidirectional. Generatiile Z si Y beneficiaza de mentori seniori, de la care pot prelua cunostinte, abilitati si insighturi valoroase. Simultan, generatiile X si Baby Boomers au ocazia de a ramane la curent cu inovatiile tehnologice si concepte precum incluziunea si cultura colaborativa, dar si de a prelua din entuziasmul si motivatia tinerilor, cand vine vorba de interactiuni si comunitate.

Care este pachetul ideal de beneficii pentru o echipa cu nevoi, cerinte si valori diferite?

La nivel de beneficii, se observa o crestere a interesului pentru tichete de masa si tichete cadou (atat pentru ei, cat si pentru familie) in randul generatiilor Y si X, in timp ce pentru generatia Z conteaza mai mult abonamentele de sport si lectura, cursuri de dezvoltare personala si profesionala, beneficii trendy si personalizate.

Generatiile X si Baby Boomers pun mai mult pretul pe preventie, astfel ca asigurarea, abonamentul medical si pensile obligatorii si private sunt prioritare.

„O platforma de beneficii flexibile acopera toate aceste nevoi diverse. De exemplu, colegii nostri aleg sa investeasca sumele disponibile in tichete de masa (50%), sanatate – asigurari si abonamente medicale (19%), iar in ultimul timp a crescut interesul pentru pensiile private – 9% din buget merge in aceasta directie, insa trendul este ascendent”, spune Mihaela Ionita, ING Bank Romania.

Cum trebuie sa fie managerul ideal pentru fiecare generatie?

Conform datelor din studii si perspectivelor specialistilor invitati in panel, managerul ideal trebuie sa medieze raportul de putere dintre generatii, cu scopul de a creste autonomia generatiei Z, dar si de a valida competentele de leadership in randul generatiei X. Liderul trebuie sa ofere recunoastere generatiilor Y si X, in timp ce indruma si sustine generatia Z.

Mai mult, un lider trebuie „sa aiba puterea si energia de a aduce impreuna toti membrii echipei, sa puna in practica un leadership autentic, o cultura a alegerilor si deciziilor constiente”, completeaza Vesna Dusilevici.

„Atitudinea angajatorilor trebuie sa ramana deschisa mai ales prin felul in care evalueaza noile generatii. Un manager senior cu experienta profesionala vasta nu poate judeca prin aceeasi lentila si nu poate avea aceleasi asteptari de la un om tanar, aflat la primul job, care are atat de multe oportunitati si inca nu stie ce nu stie”, concluzioneaza Mihaela Ionita.

La finalul editiei 4 HR Connect: Future is now, organizata de NN Romania si HR Club, participantii raman cu insighturi valoroase, cifre si informatii care ii vor ajuta sa implementeze o strategie eficienta, adaptata fiecarei generatii, atat pentru recrutare, cat si pentru engagement si retentie.

 

 

 

 

Evenimente

JOBS

Poti consulta aici lista job-urilor de HR deschise in companiile membre HR Club. Daca esti membru HR Club si vrei sa promovezi un job din cadrul companiei tale, scrie-ne la adresa: office [at] hr-club.ro. Logheaza-te cu contul de membru HR Club si poti vedea CV-uri ale profesionistilor de HR in cautare de noi provocari. De asemenea, daca iti cauti un job, ne poti trimite CV-ul tau; acesta va fi vizibil doar membrilor HR Club, in sectiunea de CV-uri.

Parteneri Anuali