Cinci sugestii pentru lideri in vremuri disruptive

De HR Club pe 17 August 2018

Pentru multi dintre liderii corporativi de astazi, perioada actuala de turbulente in tot ceea ce se intampla, de la cresterea preturilor materiilor prime pana la ritmul inovarii produselor, este mai accentuata decat orice au cunoscut pana acum.

Cand liderii se confrunta cu vremuri disruptive, apare tendinta catre o dihotomie in reactii care este evidenta nu numai in afaceri, ci si in politica si in societate. Unii doresc sa se retraga pe un teritoriu familiar, incercand sa faca viata mai previzibila. Altii aleg sa intampine activ schimbarea.

Credem ca viitorul apartine unor lideri care nu cedeaza presiunii de a reduce locurile de munca, de a captura cat mai multa valoare si de a se retrage ci, in schimb, aleg sa se concentreze pe crearea de valori durabile.

Iar prima modalitate de a face acest lucru este prin agilitate.


1. Fiti agile

Daca in trecut companiile dezvoltau o strategie si creau un proces pas cu pas pentru a o executa, liderii de astazi au nevoie de o abordare mai iterativa, care sa le permita sa raspunda rapid ritmului schimbarii si numarului mare de surse de intrerupere.

Este un proces de experimentare si esec care produce inovatori de succes prin intermediul provocarilor. Dar, desi este important sa fiti flexibili, nu este indicat sa fiti la fel de instabili ca un comerciant care alearga cand dupa o ocazie, cand dupa alta.

Exista patru factori constanti de care liderii au nevoie, combinati cu agilitatea, pentru a naviga prin aceste ape neexplorate. Ei ajuta companiile sa supravietuiasca si sa prospere – si ii vom prezenta in continuare.

 

2. Construiti-va rezilienta

Primul dintre acesti factori este un anumit tip de rezistenta si robustete – capacitatea de a absorbi socurile. Si, in timp ce marile corporatii sunt adesea etichetate drept „dinozauri de munte”, preferam sa le privim drept „crocodili de apa sarata”. Acesti crocodili poate ca arata ca dinozaurii, dar odata ce se misca, se misca! Ei pot supravietui un an fara sa manance, dar atunci cand intalnesc o oportunitate, se reped sa o prinda.

 

3. Ramaneti fideli scopului vostru

In calitate de lideri, este vital sa intelegeti semnificatia scopului care exista intr-o organizatie. Si ar trebui sa fiti foarte precauti in privinta manipularii sau, mai rau, a modificarii acestuia. Scopul nu se afla in proprietatea directorilor in continua schimbare ai unei companii; el se gaseste mai in profunzime.

Iar in momentele de turbulente, liderii trebuie sa inteleaga, sa legitimeze, sa scoata in evidenta si sa sarbatoreasca motivatiile si valorile care stau la baza unei organizatii, precum si sa le comunice prin storytelling.

 

4. Creati platforme pentru a raspunde si in vremurile bune, si in cele dificile

Strategul american de business Jim Collins subliniaza ca orice companie are parte de evenimente norocoase si ghinioniste in existenta sa. Ceea ce evidentiaza o afacere este cum reactioneaza aceasta atunci cand acele evenimente se intampla.

Liderii nu pot planifica aceste evenimente, dar pot crea o platforma care sa le permita sa raspunda evenimentelor. Asta ar putea include apelarea la un set de valori si scopuri profund incorporate. De asemenea, ar putea include construirea capacitatii – de natura umana, de productie sau tehnologica.

 

5. Priviti pe termen mediu

Apoi se pune problema a ceea ce liderii considera a fi un succes; si se pare ca modelul clasic occidental al capitalismului aproape ca si-a atins limitele din cauza concentrarii excesive pe obiectivele pe termen scurt.

Liderii si managerii axati pe profiturile pe termen scurt au mai multe sanse sa reduca resursele neutilizate, dar acest lucru va diminua si abilitatea lor de a raspunde la evenimentele norocoase si ghinioniste. Si, desi companiile publice declara intotdeauna o viziune pe termen lung, aceasta tinde sa fie stabilita atat de departe in viitor, incat devine lipsita de sens.

Ceea ce se pierde din vedere este termenul mediu – iar acesta este intervalul de timp care ne permite sa luam in considerare starea de sanatate a platformei, sensul si scopul organizatiei si capacitatea de absorbtie a companiei.

***

In concluzie, este posibil sa supravietuiti in vremuri tulburi atat timp cat alegeti sa urmariti noi oportunitati de a crea valoare. Si bazati-va pe acesti cinci stalpi: agilitatea combinata cu rezilienta, scopul, platformele si accentul pe termenul mediu, pentru a va ajuta sa navigati in vremurile furtunoase care va asteapta.

***

Nandu Nandkishore, co-autorul acestui articol (impreuna cu Dominic Houlder), este Executive Fellow of Strategy and Entrepreneurship la London Business School. Anterior, a petrecut 27 de ani in compania Nestlé, pensionandu-se ca membru al consiliului executiv, responsabil cu Asia, Oceania si Africa. Va puteti intalni cu Nandu Nandkishore pe data de 25 octombrie, la conferinta HR Club EXperience Conference, unde va sustine o prezentare Keynote cu tema „Sustainable Value Creation” si un Master Class intitulat „Ten Strategy & Leadership Lessons for Winning in VUCA Environments”.

 

Traducere si adaptare dupa Five lessons for leaders in turbulent times

Sursa foto: Vintage image created by V.ivash - Freepik.com

Citeste si despre

De HR Club pe 12 Octombrie 2018
Daca analizam modul in care se desfasoara zilele noastre la serviciu, nu este greu sa observam cateva tendinte: Ne simtim tot mai coplesiti. De (citeste mai mult...)
De HR Club pe 25 Septembrie 2018
In data de 21 septembrie 2018, comunitatea HR Club si-a ales, prin vot, noul Consiliu Director pentru mandatul 2018-2021. Dintre cei 388 de membri cu (citeste mai mult...)
De HR Club pe 11 Septembrie 2018
Dupa decenii de discursuri corporative despre razboiul pentru talente, se pare ca lupta s-a terminat si talentele au castigat. Angajatii de astazi si (citeste mai mult...)

Evenimente

Cluj-Napoca
  • Management
  • Performanta
  • Seminarii HR Club
Bucuresti
  • Performanta
  • Evenimente de networking

JOBS

Poti consulta aici lista job-urilor de HR deschise in companiile membre HR Club. Daca esti membru HR Club si vrei sa promovezi un job din cadrul companiei tale, scrie-ne la adresa: office [at] hr-club.ro. Logheaza-te cu contul de membru HR Club si poti vedea CV-uri ale profesionistilor de HR in cautare de noi provocari. De asemenea, daca iti cauti un job, ne poti trimite CV-ul tau; acesta va fi vizibil doar membrilor HR Club, in sectiunea de CV-uri.

Alfacont Consulting
Bucuresti
Menzies Aviation
Cluj-Napoca
Clinicile Dr. Leahu
Bucuresti
Vola.ro
Bucuresti

Parteneri Anuali