Competente tehnice
Cunoasterea tehnica exprimata in domenii de expertiza, competente si subcompetente constituie partea cea mai vasta a modelului, modelul sprijinind si ghidand profesionistii de HR in dobandirea sau demonstrarea unei expertize solide a profesiei. Consideram ca aceasta parte a modelului nostru de competente corecteaza si o perceptie destul de raspandita, desi tot mai inexacta, ca oricine poate face HR cu un minimum de practica.
Competentele tehnice - sau elementele de expertiza a profesiei - sunt cele prin care profesionistii din domeniu demonstreaza cunostinte relevante si capacitatea de a aplica practic aceste cunostinte in ariile profesionale de HR.
Procese HR de business
Planificarea talentului. Urmareste ca organizatia sa isi utilizeze si dezvolte la maximum capabilitatile existente si potentialul pentru a raspunde nevoilor de business curente si de viitor. O planificare buna a talentului implica intelegerea tipului de talent de care organizatia are nevoie pentru obtinerea de avantaj competitiv, definirea lui (cererea), date analitice despre talentul existent in companie si in afara ei (oferta), precum si evaluarea discrepantei dintre cerere si oferta.
Competente tehnice specifice:
-
Definirea talentului;
-
Identificarea rolurilor-cheie;
-
Identificarea talentului intern si extern;
-
Planificarea capitalului uman.
Atragerea si achizitia talentului. Cuprinde strategiile si activitatile care asigura ca organizatia dispune de capabilitatile necesare pentru accesarea talentului din surse multiple, selectarea candidatilor cu profilul necesar pentru executarea strategiei pe termen scurt si lung si valorizarea lor rapida, prin programe eficiente de integrare.
Competente tehnice specifice:
-
Accesarea talentului;
-
Recrutare si selectie;
-
Induction si integrare.
Consolidarea si dezvoltarea capabilitatilor organizationale. Implica dezvoltarea de procese, planuri de actiune si programe integrate de management al talentelor aliniate planurilor si prioritatilor strategice ale organizatiei, eliminand discrepantele intre capabilitatile critice prezente si cele dorite ale organizatiei. Asigura, totodata, alimentarea planificata a rezervei de talent/construind capacitatea de livrare a organizatiei. Procesele de consolidare si dezvoltare sunt bazate pe date si integreaza asteptarile organizatiei privind performanta angajatilor cu programe care asigura accelerarea valorizarii talentului intern.
Competente tehnice specifice:
-
Managementul performantei;
-
Succesiune si cariera;
-
Mobilitate interna;
-
Solutii de invatare si dezvoltare;
-
Dezvoltarea leadership-ului;
-
Human Capital Dashbord.
Managementul compensatiilor si beneficiilor. Implica dezvoltarea unor procese specifice intr-o maniera care sprijina executarea strategiei respectivei organizatii, utilizeaza structura de compensatii si beneficii in mod strategic pentru incurajarea comportamentelor dorite din partea angajatilor si recompenseaza competentele critice si aportul in organizatie in mod echitabil si raportat la piata.
Competente tehnice specifice:
-
Strategie de recompensare si politici salariale;
-
Plata pentru performanta;
-
Beneficii non-financiare.
Managementul functiunii de HR
Strategie de HR. Implica asumarea rolului de partener strategic prin contributia planificata a functiunii de HR la strategia globala, oferind suport la dezvoltarea business-ului, prin alinierea la misiunea, valorile si prioritatile strategice ale organizatiei. Contribuie totodata la crearea raspunsului strategic al organizatiei la conditiile de business si la asteptarile clientilor, prin decizii strategice si organizationale.
Competente tehnice specifice:
-
Parteneriat strategic;
-
HR Governance.
Structura de HR. Consta in structurarea adecvata a scopurilor organizationale pe termen lung a functiunii de HR si livrarea serviciilor de HR care asigura eficienta organizationala. Implica intelegerea aprofundata a modelului de business si nevoilor stakeholderilor si impactul deciziilor asupra fortei de munca in totalitate.
Competente tehnice specifice:
Metrici, Raportare si Management financiar. Se refera la capacitatea functiunii de HR de a-si crea si analiza indicatori-cheie de performanta si alte metrici adecvate si de a masura eficienta investitiilor in capitalul uman, de a monitoriza tendinte in variabilele de HR si a gestiona bugete.
Competente tehnice specifice:
Managementul informatiei de HR. Asigura capabilitatea organizatiei de a gestiona profesionist datele legate de forta de munca, de a crea instrumente si sisteme de date si de a folosi tehnologiile adecvate ca baza pentru o functiune de HR orientata spre date (data-driven) si apta pentru a lucra cu ele, pentru oferirea de sprijin factual pentru deciziile de business.
Competente tehnice specifice:
Cultura si Organizatie
Structurare organizationala. Asigura capabilitatea organizatiei de a gestiona profesionist datele legate de forta de munca, de a crea instrumente si sisteme de date si de a folosi tehnologiile adecvate ca baza pentru o functiune de HR orientata spre date (data-driven) si apta pentru a lucra cu ele, pentru oferirea de sprijin factual pentru deciziile de business.
Competente tehnice specifice:
Modelarea culturii organizationale. Cuprinde totalitatea programelor si intiativelor de HR care asigura receptarea de catre angajati a mesajelor-cheie despre ceea ce este important si valoros pentru organizatia respectiva. Esentiala aici este consecventa si coerenta cu care sunt transmise aceste mesaje atat direct, prin initiative si programe de comunicare, cat si indirect prin incapsularea lor in modul in care sunt construite sistemele de HR, nivelul de autonomie dat de structura si roluri, precum si modelul de leadership cultivat.
Competente tehnice specifice:
-
Corelarea sistemelor de HR;
-
Dezvoltarea culturii si valorilor de companie;
-
Comunicare organizationala.
Relatii de munca. Reprezinta atat modul etic si transparent in care este gestionata relatia si comunicarea dintre organizatie si angajatii ei legat de conditiile de munca, conflict si mediere, relatia cu sindicatele, negocieri colective, cat si setul de practici bazate pe filozofia fundamentala a organizatiei privind oamenii sai.
Competente tehnice specifice:
Dezvoltare organizationala. Consta in adresarea prioritatilor strategice ale organizatiei prin planuri sau interventii de schimbare si ghidarea organizatiei prin schimbarile necesare. Urmareste imbunatatirea capabilitatilor organizationale de a rezolva probleme si de a raspunde schimbarilor din mediul extern si dezvoltarea capacitatii organizatiei de a se reinnoi.
Competente tehnice specifice:
-
Evaluarea capabilitatilor organizationale;
-
Managementul programelor de OD;
-
Managementul schimbarilor si transformarilor organizationale;
-
Masurarea si cresterea angajamentului.
Brand de angajator. Se refera la pozitionarea si construirea reputatiei organizatiei pe piata muncii, prin conectarea valorilor, politicilor de HR si a strategiei legate de oameni pentru cresterea atractivitatii companiei pentru candidatii valorosi si motivarea si retentia angajatilor actuali. Implica imaginea pe care o are o companie in fata candidatilor, clientilor, competitorilor, angajatilor si reprezinta mijloacele prin care o companie atrage, motiveaza si retine angajatii pe termen cat mai lung.
Competente tehnice specifice:
-
Declaratia de valoare pentru angajati (Employee Value Proposition- EVP) ;
-
Comunicarea interna a brandului;
-
Comunicarea pe piata Muncii.
Afla cum sunt descrise cele 44 competente tehnice specifice pentru fiecare nivel - Generalist, Integrator si Strateg - accesand
Modelul de Competente© aici (login required).