[Recrutare si selectie] Estera Anghelescu, Kaufland: In procesul de recrutare ne orientam inainte de toate catre colegii care performeaza si produc rezultate in companie
De HR CLUB pe 16 Iunie 2016
Pana la aparitia manualului de bune practici, povestim cu Estera Anghelescu, Personnel Development & Employer Branding Director la Kaufland Romania, castigatori la Gala Premiilor de Excelenta in Resurse Umane de anul acesta, despre participarea la cea mai importanta competitie anuala de proiecte de resurse umane din Romania si importanta recunoasterii acordata de catre comunitate proiectelor valoroase. Nu ocolim nici discutii despre cum s-a schimbat recrutarea in ultimii ani, care sunt tendintele pentru viitor si felul in care se adapteaza companiile la aceste schimbari.
HR Club: Ce a insemnat pentru voi participarea la Gala Premiilor de Excelenta in Resurse Umane si recunoasterea pe care a primit-o proiectul vostru din partea comunitatii HR Club?
Estera Anghelescu, Kaufland: Prima recunoastere de care s-a bucurat proiectul “Raftul cu experiente” a fost in anul 2014 din partea celor implicati care au avut numai feedbackuri pozitive la final. Aceste mesaje de bine din partea elevilor, mentorilor si organizatorilor, precum si entuziasmul cu care a fost primit proiectul in organizatie ne-au determinat sa demaram a doua editie, in anul 2015, si chiar sa-l extindem.
In urma editiei de anul trecut, proiectul a primit a doua recunoastere a importantei sale, din partea grupului Kaufland, cand si alte tari din grup s-au decis sa il importe si sa il implementeze. Recunoasterea din partea comunitatii HR a fost de fapt a treia piesa din puzzlelul ce reprezinta modul in care este privit proiectul si confirmarea valorii lui nu doar in domeniul resurselor umane, ci si al educatiei.
HR Club: Care este plus valoarea adusa de proiectul vostru in domeniul recrutarii si selectiei?
Estera Anghelescu, Kaufland: Proiectul “Raftul cu experiente” a fost gandit in primul rand pentru a veni in sprijinul elevilor care vor sa-si imbogateasca cunostintele teoretice dobandite in scoala cu experiente practice. Scopul lui a fost de a crea un cadru in care acestia sa descopere cum se aplica cele invatate in scoala si sa-si dea seama dupa saptamanile de practica daca se potrivesc in domeniul retailului si daca vor sa mearga pe acest drum si dupa finalizarea studiilor.
In al doilea rand ne-am dorit ca acest proiect sa devina un instrument inedit de recrutare si selectie pentru ca ne ofera posibilitatea de a sta fata in fata cu viitorii nostri angajati, de a-i vedea daca sunt compatibili cu mediul nostru de lucru si cu organizatia si de a verifica “potrivirea” de ambele parti, inaintea perioadei de proba, lucru care nu se intampla in general cu angajatii veniti prin alte canale. Acest proiect ne ofera acces la o baza de viitori candidati care respecta deja anumite criterii de interes pentru noi si care sunt greu de contactat prin mijloacele clasice.
HR Club: Care au fost schimbarile in practicile de recrutare si selectie ale companiei tale in ultimii ani? Care au fost cele mai eficiente metode?
Estera Anghelescu, Kaufland: Ne dorim sa fim proactivi in tendintele actuale ce contribuie la dezvoltarea tinerei generatii. Lucram indeaproape cu principalele organizatii studentesti atat din Romania cat si din Republica Moldova si dezvoltam parteneriat strategice cu centrele universitare.
Analizand comportamentul si nevoile generatiei tinere, am construit pagina de Facebook dedicata zonei de cariera – Kaufland Romania Cariere - in care ne-am dorit sa dezvoltam continut relevant de informatii pe care comunitatea noastra de fani doreste sa o afle dintr-un mediu familiar. Totodata pentru reteaua tinerilor profesionisti am lansat pagina de companie pe LinkedIn prin care dorim sa comunicam despre toate proiectele dezvoltate intern incat sa facem cunoscute spre potentialii candidati cultura si valorile organizatiei.
Un alt aspect important pentru generatia tanara o reprezinta certificarile internationale ce incadreaza companiile la rangul de angajator atractiv si admirat pe piata fortei de munca. In aceasta directie, in anul 2015 Kaufland Romania a fost primul retail food care s-a regasit printre cei 100 TOP Angajatori din Romania. Aceasta certificare a fost oferita in urma rezultatului studiului ”European Gratuate Barometer” organizat de Institutul Trendence din Germania, ce evidentiaza perceptia pe care candidatii o au fata de companie.
Primavara anului 2016 a adus o alta veste buna, compania noastra devenind singurul jucator din industria de retail din Romania caruia i-a fost recunoscut statutul de Angajator de Top, printr-o certificare internationala acordata de organizatia independenta Top Employers Institute din Olanda. Aceasta intreprinde anual un amplu proces menit sa auditeze si sa certifice companii de top din intreaga lume care demonstreaza cu succes ca asigura conditii optime angajatilor sai in vederea desfasurarii activitatii si atingerii obiectivelor de performanta.
Am dezvoltat continuu initiative care ofera oportunitatea de a dobandi activitati practice inca din liceu si facultate. Pentru tinerii care se afla in curs de finalizare a studiilor, am construit un program de traineeship rotational care ofera o experienta completa intr-o companie de top din industria de retail, avand posibilitatea de a intelege, pe parcursul celor 12 luni, mecanisme si procese din departamente precum Vanzari, Logistica, Achizitii si alte departamente din Sediul Central. La sfarsitul acestui program de dezvoltare, incurajam preluarea unor pozitii parte din primul nivel de management in departamentul Vanzari.
Recunoastem excelenta in educatie, de aceea venim in sustinerea tuturor celor care isi doresc aprofundarea studiilor academice peste hotare, fara a tine cont de bariera financiara. Astfel, impreuna cu Liga Studentilor Romani din Strainatate, facilitam accesul la o educatie de calitate prin suplimentarea bursei de studiu acordata de universitati, cu scopul de a extinde orizontul de cunoastere si experienta internationala (in special in spatiul german) la care pot avea acces tinerii din Romania. Ulterior, dupa finalizarea studiilor, venim proactiv catre acesti tineri cu propunerea de a se alatura echipei noastre pe termen nedeterminat.
HR Club: Ce caracterizeaza piata fortei de munca a momentului si cum va adaptati la nivel de organizatie?
Estera Anghelescu, Kaufland: In ultimii ani am observat o mobilitate redusa in randul candidatilor. Ca principiu intern, in procesul de recrutare ne orientam insa inainte de toate catre colegii care performeaza si produc rezultate in companie, ulterior catre mediul extern. Astfel, oferim sansa tuturor colegilor nostri sa se dezvolte profesional prin aplicarea la pozitii deschise, pentru care competentele demonstrate anterior ii recomanda.
HR Club: Ce planuri de recrutare aveti pentru a doua jumatate a anului 2016?
Estera Anghelescu, Kaufland: Ne aflam intr-o continua expansiune. Anul acesta vom deschide noi magazine Kaufland in Romania si promitem sa dezvoltam initiative pentru tanara generatie, prin care sa dezvaluim tuturor celor interesati de o cariera in companie care este cultura organizationala si ce valori avem ca echipa.